Innføring i Peer Gynt
Del 1: Bli kjent med Peer gjennom sitatvandring
Hvordan er Peer Gynt?
Nå skal dere få et lite drypp fra Henrik Ibsens kjente stykke ved å høre noen utvalgte sitater av, og om, ham. Dette foregår slik:
Under ser dere 15 sitater fra stykket.
Fordel sitatene mellom dere i klassen. Noen sitater må tas to ganger. Det gjør ikke noe.
Lær deg sitatet ditt utenat.
Alle går rundt i klasserommet og deklamerer sitatene for hverandre. Du skal snakke med alle i klassen.
Etter sitatvandringa er ferdig, skal du sette deg ned og skrive ned
hvilket førsteinntrykk du fikk av Peer
hva du tror skuespillet kommer til å handle om
Alle i klassen leser opp hva de har skrevet. Læreren skriver stikkord på tavla underveis.
Her kan dere finne sitatene på et Word-dokument hvis dere vil klippe dem opp og dele ut til alle i klassen:
Fiillat
Del 2: "Å være seg selv"
Sitatene over viser at det "å være seg selv" går igjen i dramaet Peer Gynt. Men hva betyr egentlig dette?
Skriv aleine: Hva betyr det å være seg selv?
Diskuter i grupper: Hva har dere svart?
Diskuter i klassen: Hva betyr det "å være seg selv"?
Del 3: Hemmeligheten bak Peer Gynt
Se programmet Hemmeligheten bak Peer Gynt fram til 20:05. Skriv ned svar på disse spørsmålene underveis:
Hvilke ulike måter har dramaet Peer Gynt blitt tolka på?
Hvordan karakteriserer menneskene som blir intervjua karakteren Peer Gynt? Skriv stikkord.
Hvilke negative sider så Henrik Ibsen ved nasjonalromantikken i Norge midt på 1850-tallet?
Ivo de Figueiredo mener en krig i 1864 er viktig for å forstå bakgrunnen for at Henrik Ibsen skreiv Peer Gynt. Hvorfor?
Hvorfor mener de Figueiredo at Peer Gynt er en satire og ikke et nasjonalromantisk drama?
Del 4: Oppsummer
Skriv en tekst på ca. 200–400 ord om
hva som var bakgrunnen for at Henrik Ibsens skrev Peer Gynt
hva du mener dramaet kommer til å handle om