Njuike sisdollui
Fágaartihkal

Kan vi blande kofteelementer?

Samekofta viser identitet og hvor den som har på seg drakten kommer fra. Er det da rett å ha sørsamisk ornamentikk på tinnveska hvis den som bærer kofta er fra Finnmark? Blir det riktig å sette kile på ei sørsamisk kofte?

Kofte er identitet

Maja Dunfjeld har tidligere vært lektor og førsteamanuesis på Sámi allaskuvlla. Hun var også den første lederen ved Duodjeinstituttet da instituttet ble opprettet. Dunfjeld sier at du ikke bør ta det første og beste når du skal sy kofte, men bruke identiteten og røttene dine som utgangspunkt. Du kan ikke få tak i hvilken som helst kofte og tro at alt er greit. Det er viktig at du skaffer deg informasjon og gjør identiteten din synlig gjennom kofta.

Hun tror at en kan glemme at identitet er en viktig del av kofta hvis en fokuserer på å sy den fineste kofta.
- Det blir helt feil å hente deler av andre kofter for å få den dyreste og peneste kofta. De som syr slike kofter, mangler som regel kunnskap.

- En skal ikke blande alt sammen til en suppe. Mangfold er viktig, men kofta må ha en form som gir identitet og gjenkjennelse. Vi skal kunne kjenne hverandre igjen og vite hvor folk kommer fra, allerede før vi begynner å snakke sammen. Dersom vi ser nøye etter, kan vi til og med finne ut hvilken familie noen hører til, forklarer Dunfjeld.

Utfordring

Dagens leder av Duodjeinstituttet, Inga Hermansen Hætta, mener at det er en utfordring ta vare på særtrekkene fra de ulike områdene.
- Vi må minne folk om å være bevisste på identiteten sin, slik at de ikke blander inn deler fra andre områder, sier Hermansen Hætta.

Hun illustrerer dette med et eksempel:
På svensk side liker de ikke at noen norske samer har begynt å bruke deres mønstre på beltene sine. Mønsteret er noe de svenske samene har hatt på sine belter i mange år.

På samme måte blir det feil å sette kiler på ei sørsamisk kofte, fordi dette er noe som bare har blitt gjort nordpå. Jeg synes at vi skal bruke tradisjonene våre. Det er en utfordring er å bevare kofta som identitet slik den er i dag, forklarer Hermansen Hætta.

Guoskevaš sisdoallu