Markedsføring og bærekraftig verdiskaping
![Silhuett av mann med jordklode inne i hodet. Stjernehimmel i bakgrunnen. Illustrasjon.](https://api.ndla.no/image-api/raw/302638172.jpg?width=1024&cropStartX=99.91707402234636&cropEndX=0.47573324022346364&cropStartY=79.38230742778542&cropEndY=4.6917984869325995)
Markedsføring omfatter alle de aktivitetene som bidrar til å skape, formidle og levere varer, tjenester og ideer som har verdi for kunder og samfunnet som helhet.
En viktig del av markedsføring handler om å forstå og dekke behov, og å skape verdi for kunder og samfunnet som helhet. Markedsføring kan være aktiviteter som fører til kjøp, men markedsføring kan også innebære å formidle og "selge" bestemte verdisyn og holdninger.
![Greenpeace demonstrerer med en luftballong, utformet som en jordklode og påført teksten «Stop global warming», på Rådhusplassen i Oslo. Foto.](https://api.ndla.no/image-api/raw/greenpeace%20markedsf%C3%B8ring.jpg?width=1024)
Vi kan si at god markedsføring bidrar til å utvikle og forbedre produkter som folk trenger, for produktutvikling er også en del av markedsføring. God markedsføring bidrar dessuten til bærekraftig verdiskapning, siden det å utvikle bedre og mer bærekraftige produkter er en viktig del av markedsføring. I tillegg skal god markedsføring sørge for god informasjon, slik at forbrukere kan ta gode forbruksbeslutninger.
I markedsføring er det viktig å vurdere etiske og ansvarlige valg for virksomheter, med tanke på sosiale, økonomiske og miljømessige forhold.
Tenk over
Kan du nevne tre virksomheter som du mener lykkes med å skape verdi for kunder og samfunnet som helhet?
Et eksempel på en virksomhet som fokuserer på bærekraftig verdiskaping, er Vippa mathall i Oslo, som er et mat-, kultur- og læringssenter. I videoen nedenfor forteller Kaja Skovborg-Hansen om hvordan Vippa vektlegger bærekraftig verdiskaping.