Ulikhet og sosial mobilitet i Norge
Se filmen over, og svar på spørsmålene.
Hvorfor tror du det er langt flere voldshendelser på fly med businessklasse, og spesielt der de som reiser med økonomiklasse, må gå gjennom businessklasse?
Hva er forskjellen på sosial mobilitet i Norge og USA?
Hvordan har den sosiale ulikheten utviklet seg i Norge?
Hva kan store sosiale og økonomiske forskjeller føre til?
Diskuter hvordan sosial ulikhet kan påvirke den sosiale mobiliteten i Norge.
Tenk kritisk: I filmen kommer programlederen med de følgende to påstandene og hevder at det er en motsetning mellom dem:
Vi misliker at noen har mer enn oss.
Vi trenger belønning for å gjøre noe.
Diskuter om disse to påstandene stemmer, og om det virkelig finnes en grunnleggende motsetning mellom dem.Tenk kritisk: Både programlederen Harald Eia og deltakeren Anne Kari Lande Hasle har god lønn og befinner seg høyt oppe i det norske samfunnhierarkiet. Tror du framstillingen av sosial ulikhet i Norge ville ha vært annerledes hvis de som var med i og lagde programmet, sto nederst på samfunnsstigen? Begrunn svaret.
Les NDLA-artikkelen "Sosial mobilitet: forutsetninger og konsekvenser" som er under relatert innhold, og svar på spørsmålene under.
Hvilke individuelle egenskaper tror du er viktige for å lykkes i samfunn som det norske?
Finn intervjuer på nett med noen personer som har lyktes innenfor et område av samfunnet. Hvilke individuelle egenskaper trekker de fram som viktige for at de har lyktes?
Sammenlign det norske samfunnet med et annet samfunn eller Norge for to hundre år siden. Diskuter hvilke individuelle egenskaper som skal til for å lykkes i de to ulike samfunnene.
Hvilke strukturelle forutsetninger er viktige for sosial mobilitet? Begrunn svaret.
Diskuter hvilke strukturelle endringer vi kan gjøre i det norske samfunnet for å få enda høyere sosial mobilitet?
Norge er et land med relativt høy sosial mobilitet sammenlignet med andre land, men det betyr ikke at det er lett å klatre fra bunn til topp i det norske samfunnet.
Skriv en tekst der du reflekterer over positive og negative sider ved den sosiale mobiliteten i Norge.
Ta gjerne utgangspunkt i teksten Klassereisen (maddam.no) av Malin Lenita Vik, og prøv å bruke de følgende fagbegrepene i teksten:
intergenerasjonell mobilitet
intragenerasjonell mobilitet
strukturell mobilitet
utdanningsmobilitet
økonomisk mobilitet
yrkesmobilitet
Guoskevaš sisdoallu
Det finnes flere forskjellige forutsetninger for sosial mobilitet, og både høy og lav sosial mobilitet kan ha positive og negative konsekvenser.