Njuike sisdollui
Bargobihttá

Utforsk årsaker til kriminalitet

Hvorfor blir noen kriminelle? Lytt til forbryternes egne fortellinger, utforsk kriminalitetsstatistikken, og undersøk ulike årsaksforklaringer.

Oppgave 1. Møte med to kriminelle

Lytt til podkasten under. Noter nøkkelord fra samtalen underveis. Svar deretter på spørsmålene under podkasten.

Rød notatbok med papirer stikkende ut. I forgrunnen står teksten «Helt personlig». Foto
Helt personlig

Om utenforskap: Kriminalitet

I denne podkasten om utenforskap, snakker programleder Marthe Sveberg med Awais Malik og Emil/Don Belizio om deres erfaringer med kriminalitet.

0:00
-0:00
Podkast: Moderne Media AS / CC BY-SA 4.0
  1. Hva er de viktigste årsakene til at Emil og Malik ble kriminelle?

  2. Hva kunne de selv og samfunnet ha gjort for å forhindre det?

Oppgave 2. Teorier om kriminalitet

Lytt gjennom podkasten i oppgaven over, og svar på spørsmålene. En oversikt over teorier om kriminalitet finner du i artikkelen «Årsaker til kriminalitet og marginalisering».

  1. Finner du noen likheter i det Malik og Emil forteller om?
  2. Malik var med i B-gjengen, mens Emil var med i Barnevernsbanden. Finn ut mer om hvem disse gjengene var og hvorfor de var så beryktet.
  3. Hvilke teorier om kriminalitet kan best forklare at Emil og Malik ble kriminelle? Du finner en lenke til en artikkel som beskriver ulike teorier og årsaksforklaringer nederst på siden.
  4. Hvilke teorier om kriminalitet mener du passer dårligst på Emil og Maliks fortelling? Begrunn svaret.
  5. Ta utgangspunkt i de ulike forklaringene på kriminalitet som du mener passer best på Emil og Malik. Hvordan kunne samfunnet forhindret at Malik og Emil ble kriminelle?
  6. Hvordan kan du bruke noen av de ulike teoriene om kriminalitet til å forklare hvorfor det er så vanskelig å slutte å være kriminell?

Oppgave 3. Utforsk kriminalitetsstatistikken

Gå inn på SSB og finn den nyeste statistikken om kriminalitet. Begrunn svarene dine ved å vise til den relevante statistikken.

  1. Hva slags lovbrudd er vanligst i Norge?
  2. Hvilket kjønn og hvilke aldersgrupper utfører mest kriminalitet?
  3. Hvorfor tror du det er så store forskjeller mellom kjønn og aldersgrupper når det gjelder kriminalitet?
  4. Hvor i Norge finner du mest kriminalitet?
  5. Hvorfor tror du det er mest kriminalitet på akkurat disse stedene?

Oppgave 4. Utforsk bakgrunnen til en kriminell

  1. Velg en konkret forbrytelse der gjerningspersonen har stått fram og fortalt om sin bakgrunn. Hvis du for eksempel velger Nokas-ranet, kan du finne ut hvem som deltok i ranet og søke dem opp på nettet. Flere av ranerne har stått fram og fortalt om sin bakgrunn i mediene.
  2. Beskriv kort forbrytelsen og gjerningspersonens egen forklaring på hvorfor han eller hun brøt loven. Ta med alle relevante opplysninger om gjerningspersonens sosiale bakgrunn, oppvekstmiljø og personlige egenskaper.
  3. Sammenlign beskrivelsen gjerningspersonen ga, med ulike teorier om kriminalitet. Du finner en lenke til en relevant artikkel nederst på siden. Diskuter hvilke forklaringer som passer best på den gjerningspersonen du har valgt.
  4. Hvilke teorier og årsaksforklaringer på kriminalitet mener du passer dårligst på den gjerningspersonen du har valgt? Begrunn svaret.
  5. Velg ut de tre eller fire årsaksforklaringene du mener er best, og plasser dem på en skala mellom individ- og strukturforklaringer (se illustrasjonen under).
  6. Diskuter til slutt om det er individforklaringer eller strukturforklaringer som best forklarer hvorfor gjerningspersonen i ditt eksempel ble kriminell.

Guoskevaš sisdoallu