Njuike sisdollui
Bargobihttá

Kilder og kildekritikk

Her skal du øve deg på å bruke kilder aktivt i tekst, lage litteraturliste og vurdere kilder kritisk.

Oppgave 1. Føre kilder i en tekst

Du skal nå øve deg på å bruke kilder aktivt i tekst. Sett deg inn i APA-stilen, både her på NDLA om kildehenvisninger, og på Kildekompasset.no.

Skriv to avsnitt om hvorfor temaet sosialisering er sentralt i faget sosiologi og sosialantropologi. Du skal flette inn følgende kilder i teksten din:

Oppgave 2. Litteraturliste

Lag ei litteraturliste i alfabetisk rekkefølge (etter forfatteretternavn) over kildene du brukte i oppgave 1.

Oppgave 3. Avslør falske nyheter

I arbeid med kilder kan vi komme over mange nettsider og nettaviser som fremstår som troverdige, men som sprer falske nyheter og usannheter. Sjekk hvor god du er til å avsløre falske nyheter ved å ta denne testen fra Medietilsynet: Quiz om falske nyheter (medietilsynet.no).

Oppgave 4. Kildekritikk, gyldighet og aktiv bruk av kilder i egen argumentasjon

  1. Du skal nå lese to tekster som har ulikt syn på temaet nettbrett i skolen. Les først begge tekstene, deretter skal du oppsummere (parafrasere) to–tre av hovedargumentene i hver av tekstene. Bruk strategien "TONE (ndla.no)" som hjelpemiddel til å vurdere om de er troverdige og objektive som kilder.

    NRK Ytring: Gaute Brochmann Nettbrettbarna (nrk.no)
    NRK Ytring: Magnus Henrik Sandberg Brochmanns myter (nrk.no)

  2. Når du har lest tekstene, skal du svare på spørsmålet: Bør nettbrett brukes i undervisninga? Lag en skisse til en fagartikkel der du følger denne modellen:

    1. Kort presentasjon av emnet
      Eksempel: … meningene er delte om denne saken …

    2. Hva sier den ene kilden?
      For eksempel: Den ene siden mener …

    3. Hva sier den andre kilden?
      For eksempel: Den andre siden mener …

    4. Sammenligning og vurdering.
      For eksempel: Sakens kjerne er …

    5. Sammenfatning
      For eksempel: For å konkludere ...

  3. Gå deretter sammen i grupper på tre, der en person representerer Brochmanns syn på nettbrett i skolen (imot nettbrett), den andre Sandbergs syn (for nettbrett). Den siste personen på gruppa skal skrive ned argumentene som blir presentert, og holde øye med tida. Du skal sette deg godt inn i argumentene fra kilden og bruke dem til å argumentere. Dere bruker to minutter hver på å presentere hovedargumentene deres, deretter kan dere bruke ett minutt på å kommentere den andres argumenter. Til slutt skal du bruke ett minutt til å oppsummere synet ditt (til sammen skal dere bruke cirka fem til sju minutter).

  4. Evaluer i grupper: Diskuter hvilken side som hadde de beste argumentene? Var den ene kilden mer overbevisende enn den andre og dermed også enklere å argumentere for? Var argumentene relevante? Hvilken side hadde flest overbevisende argumenter (se på det som sekretæren noterte).

  5. Etter å ha lest begge ytringene og brukt dem aktivt: Hvilke problemer peker kronikkforfatter Sandberg på i Brochmanns tekst? Påvirker dette Brochmanns objektivitet og troverdighet? Påvirker dette oppfatningen din av den opprinnelige kronikken? Kunne det vært lurt å oppsøke de opprinnelige forskningsrapportene for å undersøke mer rundt statistikken begge forfatterne henviser til? Hvorfor det?