Njuike sisdollui
Bargobihttá

Bærekraft i helsetjenesten

Helsevesenet du skal jobbe i som fremtidig helsefagarbeider, har også ansvar for å ivareta miljø og klima. Helsesektoren er en stor innkjøper og forbruker av engangsutstyr. Mye av utstyret kan skade miljøet både under produksjon og når det kastes.

Miljøfokus i helsetjenesten

Norge er gjennom Parisavtalen forpliktet til å foreta store kutt i CO2-utslipp for å begrense global oppvarming. Helsevesenet har fått merkelappen "klimaversting". Spørsmålet er: Hva gjør kommunen din og politikerne der for å redusere klimaavtrykket i helsesektoren, der hvor du skal jobbe i framtida? Fører kommunen klimaregnskap eller et klimabudsjett? Vet kommunen noe om hvordan helsesektoren påvirker miljøavtrykket, og hva gjør de eventuelt for å redusere det? Dette skal klassen forske på og finne mer ut om.

Lag en nyhetssak

I denne oppgaven deles klassen i grupper. Hver gruppe utgjør en liten "redaksjon" som skal lage en nyhetssak på spørsmålet:

Hva gjør kommunen din og politikerne der for å redusere klimaavtrykket i helsesektoren?

Før dere starter med oppgaven, er det lurt å lese artikkelen om å skrive en nyhetssak (lenke ligger i relatert innhold) for å få kunnskap om hvordan en nyhetssak kan skrives og formidles.

Redaksjonen velger selv hvordan nyhetssaken legges fram. Det kan for eksempel være podkast, presentasjon, avisartikkel eller film.

  1. Hver redaksjon gjør seg kjent med hvordan helsesektoren påvirker klimaet i negativ retning. Hvilke planer, forslag, tiltak og lovpålagte krav må helsesektoren i kommuner og fylker forholde seg til for å redusere klimaavtrykket?

    Her kan dere bruke de internettsidene som ligger i relatert innhold, for å skaffe dere kunnskap om temaet, og finn gjerne egne i tillegg. Jo mer du vet om temaet på forhånd, jo større er sjansen for at intervjuet blir bra.

  2. Hver redaksjon utarbeider sine spørsmål til intervju basert på kunnskapen dere fikk fra egen research, samt gruppas refleksjoner rundt temaet helse og miljøavtrykk.

    Til spørsmålene er det lurt å forberede noen oppfølgingsspørsmål. Det viser intervjuobjektene (personene dere intervjuer) at dere har god kunnskap om temaet, og dere får samlet mer informasjon.

  3. Gå gjennom spørsmålene dere har laget, i klassen og med lærer, for å få tilbakemeldinger på spørsmålene deres. På den måten får dere kunnskap om hvilke spørsmål de mener er best og mest relevante. Kanskje får dere noen tips om endring og forslag til nye spørsmål?

  4. Bli enige i klassen om hvem hver redaksjon skal intervjue i kommunen/fylket og i helsetjenesten (sykehus, sykehjem, helse- og velferdssenter eller lignende). Dette gjøres for å unngå at alle gruppene intervjuer de samme personene.
    Ta kontakt med den eller de personene dere skal intervjue, og spør om å få et intervju. Fortell om hvilket tema dere vil snakke om, og avtal tidspunkt for intervjuet hvis de vil stille opp.

  5. Gjennomfør intervjuet/intervjuene med spørsmålene og oppfølgingsspørsmålene dere har laget. Ta notater underveis, og hvis det er greit for intervjuobjektet, kan dere også ta lydopptak med mobilen.

  6. Etter intervjuet bearbeide dere informasjonen dere har fått. Få oversikt over informasjonen dere fikk. Diskuter hva som er mest oppsiktsvekkende, og lag en nyhetssak om spørsmålet dere startet med: Hva gjør kommunen din og politikerne der for å redusere klimaavtrykket i helsesektoren?

  7. Presenter nyhetssaken for klassen.

Guoskevaš sisdoallu


CC BY-SA 4.0Dán lea/leat čállán Odd Ragnar Myhr.
Maŋemusat ođastuvvon 11/24/2021