Njuike sisdollui

Bargobihtát ja doaimmat

Muntlig rapport

Når informasjon gjenfortelles fra person til person flere ganger, kan den forandre seg underveis. Hvordan kan du kvalitetssikre opplysninger om brukere for å unngå at det oppstår feil og mangler?
Helsepersonell som diskuterer. Fire personer på et kontor. Foto.

Oppgave

  1. Gå sammen i grupper på fire–fem elever. Hver gruppe skriver en brukerhistorie.
  2. Ei gruppe går ut av klasserommet. Resten av klassen skal være observatører.
  3. En elev fra ei annen gruppe tar utgangspunkt i brukerhistorien fra sin gruppe, og gir muntlig rapport til den første eleven som kommer inn i klasserommet.

    • Denne eleven skal så fortelle videre til neste elev som kommer inn. Fortsett til alle de som var ute, har mottatt rapporten og gjenfortalt til neste elev.
    • Den siste eleven gjenforteller rapporten til hele klassen.
  4. Gjenta øvelsen slik at alle gruppene har vært ute av klasserommet, og alle historiene er blitt gjenfortalt.
  5. Diskuter i klassen:

    1. Hva skjedde med rapporten underveis i prosessen?
    2. Hvordan kan vi kvalitetssikre en muntlig rapport?
    3. Hva lærte dere av denne øvelsen?

Guoskevaš sisdoallu

Gjennom dokumentasjon skaper vi sammenheng mellom det som ble planlagt, det som er utført, og det videre arbeidet.

Ifølge lovverket har helsepersonell dokumentasjonsplikt – plikt til å gjøre synlig det de observerer og utfører knyttet til en pasient eller bruker.

CC BY-SADán lea/leat čállán Wenche Heir ja Vigdis Haugan.
Maŋemusat ođastuvvon 01/15/2021

Oahppanresurssat

Dokumentasjon av arbeidet