Å arbeide i oppvekstsektoren
Intervju en fagarbeider i barnehage eller SFO/skole. Jobb gjerne sammen i par eller gruppe. Ved hjelp av intervjuet kan du/dere finne ut
hvilke arbeidsoppgaver fagarbeideren har
hvilket ansvar fagarbeideren har
hvilke yrkesgrupper fagarbeideren samarbeider med
hvilken utdanning som er nødvendig
hvordan arbeidstida er
hvilke egenskaper som er viktige i arbeidet
hvilke lovverk fagarbeideren må følge
hva det vil si å være en god rollemodell
hvordan man kan være en profesjonell fagarbeider
hva er positivt med jobben
om det er noen utfordringer med jobben
svar på andre spørsmål du/dere lurer på
Lag en presentasjon av det du/dere har funnet ut, og presenter for klassen.
Diskuter i grupper eller i klassen.
Hva er positivt med å jobbe i oppvekstsektoren?
Hva er utfordringene ved å jobbe i oppvekstsektoren?
Hvorfor vil du jobbe i oppvekstsektoren, eller hvorfor vil du ikke gjøre det?
Hva må du lære om for å kunne planlegge, tilrettelegge og gjennomføre ulike pedagogiske tilbud for barn og ungdom, som skal stimulere til vekst og utvikling?
Egen refleksjon.
Hva har du lært om det å jobbe i oppvekstsektoren?
Hva trenger du å lære mer om for å kunne
tilrettelegge for lek
ivareta omsorg og skape gode relasjoner mellom mennesker
veilede barn og unge til å ta ansvar for sitt eget liv
planlegge og gjennomføre aktiviteter
anvende forming, sang, lek, musikk, litteratur og drama i det daglige arbeidet
være en god rollemodell for barn og unge
Guoskevaš sisdoallu
Å leke er gøy! Det er morsomt, spennende og utfordrende. Å leke er magisk! Det er derfor barna leker. Å leke bidrar positivt til den psykiske helsen.
Å knytte relasjoner er grunnlaget for å kunne fungere sosialt. Derfor er det viktig at du utvikler gode relasjonsferdigheter.