Njuike sisdollui
Bargobihttá

Utforsk teknologi i naturbruk

Bli kjent med teknologi som benyttes i naturbruk, og utfør et oppdrag om teknologi for en oppdragsgiver.

Om oppgavene

I disse oppgavene skal du utforske eksempler på teknologi som benyttes innen naturbruk. Du skal

  • finne ut hva som menes med teknologi

  • bli kjent med eksempler på teknologi fra ditt utdanningsprogram

  • utføre et oppdrag der bruk av teknologi er sentralt

  • vurdere hvordan teknologi kan bidra til at vi når FNs bærekraftsmål

  • gjennomføre et møte med en oppdragsgiver

Del 1. Hva er teknologi?

Når du skal finne ut hva teknologi er, kan du jobbe med læringsstien nedenfor. Her lærer du hva teknologi er, hvordan teknologi har påvirket oss opp gjennom historien, og hvilke utfordringer og muligheter teknologi kan gi oss i dag.

Hva er teknologi? (læringssti)

Del 2. Hva vil du jobbe med?

Når du går på naturbruk, har du mange muligheter og kan velge blant mange ulike yrker.

  • Sett deg inn i ulike naturbruksyrker: Yrker innen naturbruk

  • Hva har du lyst til å bli? Hvorfor?

  • Enten du har bestemt deg for et yrke eller ikke, velger du et yrke som du tar utgangspunkt i når du jobber videre med denne oppgaven.

Del 3. Lag oppdrag for hverandre eller bruk oppdrag fra virkeligheten

  1. Lag et oppdrag som passer til yrket du har valgt, eller få en annen til å lage et oppdrag for deg.

Eksempler på oppdrag fra Lektor 2-ordningen: Oppdragsbrev innen ulike temaer

  1. Bruk oppdragene som inspirasjon og bygg videre på dem, eller lag ditt egne tenkte oppdrag.

  2. Hvis du lager ditt eget oppdrag, kan du tenke på

  • at du bør ha en beskrivelse av hva oppdraget går ut på (hva er bestillingen?)

  • at oppdraget bør dreie seg om bruk av teknologi i en eller annen form

  • hvem som er oppdragsgiver

Eksempler på teknologi i naturbruksyrkene
  • rugemaskin

  • styring av lys og temperatur i terrarier og akvarier

  • melkerobot

  • eggsorteringsmaskin

  • klima- og produksjonsstyring i ulike fjøs

  • fôringsutstyr til ulike dyr

  • motoriserte møkkskrapere

  • robotisering av innhøsting

  • elektrifisering av maskiner

  • solceller til strømforsyning i bygninger eller montert på maskinene

  • komposteringscontainer

  • pulsmålere med klokke, skrittemaskin, treningsmølle (med og uten vann)

  • presisjonslandbruk og GPS-basert teknologi

  • digitale gjerder

  • app som gjenkjenner smerte hos hesten

  • kompostvender

  • komposttrommel

  • metangassmåler

  • løsdrift (ku, hest)

  • rovdyrklave

  • skogsmaskiner

  • korn- og høytørker

Del 4. Få oversikt over teknologien i ditt yrke

Sett deg inn i oppdraget ditt, gå inn i en eventuell rolle, og få oversikt over relevant teknologi. Hvis du mangler informasjon, kan du gjøre dine egne antakelser.

Velg en type teknologi som er relevant for å utføre oppdraget.

Del 5. Hvor bærekraftig er teknologien?

FNs bærekraftsmål kan brukes som rettesnor når politikere skal fatte vedtak og administrasjonen i kommunene skal utforme tjenester. I denne oppgaven skal du undersøke hvordan hjelpemiddelet du har valgt, kan bidra til at vi når FNs bærekraftsmål.

Tips!

For å få oversikt over hva som menes med bærekraft, og for å bli bedre kjent med FNs bærekraftsmål kan dere gjennomføre aktiviteten Slumpord med FNs bærekraftsmål i klassen.

Del 6. Møte med oppdragsgiver – et rollespill

Fristen for oppdraget begynner å nærme seg, og du vil forberede deg på å presentere det du har funnet ut.

Du har utført et oppdrag og skal presentere det. Andre i klassen kan spille oppdragsgiver.

Planlegg møtet

Forbered dere på å spille rollen dere har fått, ved å bruke det dere har funnet ut i oppgavene over.

Gjennomfør møtet

Når dere er klare, gjennomfører dere møtet med oppdragsgiveren som et rollespill.

Den som har rollen som oppdragsgiver, forbereder spørsmål som hen vil stille underveis i møtet.

Lykke til med møtet!

Tips!

Gjennomføringen av møtet kan brukes som en muntlig vurdering i naturfag og yrkesfaglig fordypning.

Les gjerne artikkelen om vurdering av muntlig presentasjon.

Del 7. Oppsummering i klassen

Diskuter med andre i klassen.

  1. Hvordan var det å spille de ulike rollene?

  2. Hvilke fordeler og ulemper kan ny teknologi ha for

  • dere som yrkesutøvere?

  • forbrukeren?

  • samfunnet?

  • dyra?

  1. Hvilke erfaringer fra arbeidet med disse oppgavene kan dere ta med dere ut i praksis / et framtidig yrke?