Hárjehus
Trening til muntlig-praktisk eksamen
Når du lager eksamensoppgaver, får du god trening i å tolke eksamensoppgaver. Det gir økt forståelse av hvilke emner som er naturlig å trekke inn for å vise at du ser flere sammenhenger. Utprøving av de ulike rollene, og erfaring fra vurdering, gir også trygghet i eksamenssituasjonen.
- Del klassen i grupper på tre og tre elever.
- Gruppene lager eksamensoppgaver som gir eksamenskandidaten mulighet til å vise kompetanse i store deler av læreplanen. Hvis det er praktisk mulig, kan dere også legge inn en praktisk oppgave.
- Fordel roller innen gruppene: eksaminator, sensor og kandidat.
- Alle som har fått rolle som eksamenskandidat flytter seg til en ny gruppe og får tildelt en eksamensoppgave som hen skal svare på.
- Eksaminator er den som hovedsakelig gjennomfører samtalen med kandidaten og kommer med tilleggsspørsmål.
Etter eksamineringen skal sensor og eksaminator bruke kjennetegn på måloppnåelse til å vurdere graden av måloppnåelse og gi tilbakemelding til kandidaten.
Eksempler på kjennetegn på måloppnåelse for naturfag vg1 SF (udir.no)
- Eksaminanden vender tilbake til sin gruppe, hvor gruppemedlemmene bytter roller, og en ny eksaminand får prøve seg på eksamensoppgaven i en annen gruppe.
- Når alle har prøvd seg i de ulike rollene kan man velge å kjøre flere runder.
Hva kjennetegner de gode og de mindre gode oppgavene?
- Hvordan kan eksaminator opptre for at kandidaten skal få vist hva han/hun kan?
- Hvordan kan kandidaten opptre for å få best mulig uttelling under eksamen?