Njuike sisdollui

Fágaávnnas

Markedsføringsloven

Alle virksomheter som markedsfører produkter til forbrukere, må følge markedsføringsloven. Reglene i markedsføringsloven har som hensikt å beskytte forbrukernes interesser og sikre god forretningsskikk.
Illustrasjon med tre personer. Til venstre står det en person og tar en selfie. I midten av illustrasjonen sitter det en fotograf. Han tar bilde av en person som poserer kun iført undertøy. Øverst i illustrasjonen er det en sirkel med omrisset av et ansikt inni. Rundt ansiktet står det "Retusjert person, reklame".

God markedsføringsskikk

Markedsføringsloven sier at all markedsføring må følge god markedsføringsskikk, jf. § 2. Det vil si at den skal være i tråd med folks oppfatning av etikk og moral, og at støtende virkemidler ikke skal brukes.

Videre skal markedsføring ikke være kjønnsdiskriminerende, og det er et krav om at retusjerte bilder merkes. Les mer i "Forbrukertilsynets veiledning om merking av retusjert reklame" på Forbrukertilsynet.

Markedsføringsloven omhandler også handelspraksis overfor forbrukere og slår fast at urimelig handelspraksis er forbudt. For eksempel er det forbudt å markedsføre og selge et produkt som svanemerket hvis man ikke faktisk har kvalifisert seg til dette merket. Les "Forskrift om urimelig handelspraksis" på Lovdata der du finner en opplisting av handelspraksis som alltid anses som urimelig.

Det er heller ikke tillatt med aggressiv markedsføring. Det er blant annet ikke tillatt å bruke truende språk eller utnytte forbrukere i sårbare situasjoner.

Eksempel på aggressiv og villedende markedsføring

I 2020 ble Emptiodirect AS ilagt et gebyr på 400 000 kroner for aggressiv og villedende markedsføring av et kosttilskudd. Markedsføringen ble ansett som aggressiv fordi den utnyttet folks frykt for å bli smittet av koronaviruset, og villedende fordi reklamen gir inntrykk av at kosttilskuddet vil holde en frisk fra koronaviruset.

Les hele vedtaket "FOV-2020-663: Emptiodirect AS" på Forbrukertilsynet.

Dokumentasjon av markedsføringspåstander

Alle påstander i markedsføringen må kunne dokumenteres. Skal du for eksempel selge et kosttilskudd som du påstår gir økt overskudd, må du kunne dokumentere at kosttilskuddet faktisk gir økt overskudd. Slik dokumentasjon kan være publiserte forskningsstudier. Dokumentasjon som bekrefter markedsføringspåstander, skal være klare før de brukes og skal kunne framlegges ved forespørsel.

Alle bærekraftspåstander skal også kunne dokumenteres. Brudd på dette kalles grønnvasking. For å kunne kalle et produkt miljøvennlig eller grønt, skal det kunne dokumenteres at produktet i hele livssyklusen belaster miljøet mindre enn andre produkter i samme produktkategori.

Les mer i "Forbrukertilsynets veiledning om bruk av bærekraftspåstander i markedsføring" på Forbrukertilsynet.

Villedende markedsføring

Villedende markedsføring er et brudd på god markedsføringsskikk og vil dermed ikke være lov i henhold til markedsføringsloven. Eksempler på villedende markedsføring er

  • det oppgis uriktige opplysninger om produktets egenskaper

  • det ikke opplyses om sponsing

  • prisinformasjonen er utydelig

  • behov for service, deler, utskifting eller reparasjoner ikke er angitt

  • forbrukernes rettigheter ikke er tilstrekkelig opplyst

  • det er skjult reklame

Merking av reklame i sosiale medier

Virksomheter som benytter seg av influensere i markedsføringen sin, og influenseren selv, må påse at innholdet deres blir merket som reklame. Om det ikke blir gjort, er det å anse som skjult reklame, noe som er villedende og forbudt.

Ung kvinne holder opp ei flaske med en logo på. Hun har også en logo på brystlommen på t-skjorta. I håret har hun en spesiell type hårspenne. Det er ringet rundt disse med en rød ring for å illustrere hva som er sponsede produkter. Til venstre i bildet står det skrevet: REKLAME, @annonsør1, @annonsør2 og @annonsør 3. Illustrasjon.

Eksempel på brudd på reglene om merking av reklame

I 2020 ila Forbrukertilsynet Sophie Elise AS et gebyr på 200 000 kroner for brudd på markedsføringsloven, etter at hun hadde reklamert for en bokklubb på en Instragram-konto som framstod som en personlig konto. Det kom ikke tydelig fram at dette var reklame, og ble dermed ansett som brudd på forbudet mot urimelig handelspraksis. Les mer om Forbrukertilsynet sitt vedtak "FOV-2020-1406A: Sophie Elise AS" på Forbrukertilsynet.

Prisinformasjon

I markedsføring skal priser oppgis på en synlig og informativ måte. For eksempel er matvarebutikker pliktig til å oppgi kilopris i tillegg til stykkpris. På nedsatte varer skal det opplyses om førpris. Førprisen er den laveste prisen som virksomheten har brukt i minimum 30 dager før prisnedsettelsen. Det er altså ulovlig å sette prisen opp i to uker før for så å reklamere med at prisen er satt ned etterpå. Mer informasjon om kravene til prisopplysninger finner du i "Forskrift om prisopplysninger mv. for varer og tjenester" på Lovdata.

Flere tekstplakater der det står henholdsvis: SALG, Få 200,- i avslag på alle bukser, Denne helgen får medlemmene av kundeklubben 20 % på alle jakker, Black Friday-priser, Få 20 % rabatt på en valgfri vare ved bruk av koden XYZ. Illustrasjon.

Eksempel på brudd på reglene for markedsføring av prisnedsettelse

BliVakker.no fikk i 2022 4 millioner kroner i gebyr for å ha brutt reglene for markedsføring av prisnedsettelser. Se "Vedtak om overtredelsesgebyr og forbudsvedtak med tvangsmulkt – villedende markedsføring" på Forbrukertilsynet.

Direkte markedsføring

Når en virksomhet markedsfører seg direkte til en spesifikk forbruker ved bruk av telefon, adressert reklame, e-post, tekstmeldinger og dørsalg, kaller vi det direkte markedsføring.

Forbrukere kan reservere seg mot slik markedsføring i reservasjonsregisteret "Reservasjon mot telefonsalg og adressert reklame" på Brønnøysundregistrene, noe som gjør det ulovlig for virksomheten å ta direkte kontakt. For markedsføring på e-post og tekstmeldinger er reglene enda strengere, siden det krever et aktivt samtykke fra forbruker. Unntaket er om forbrukeren har et kundeforhold til virksomheten.

Ellers er det alltid forbudt med telefonmarkedsføring og dørsalg etter kl. 21 og fram til kl. 09 samt i helger. Det er heller ikke lov å drive telefonmarkedsføring fra skjult nummer eller andre numre som ikke er registrerte og søkbare.

Eksempel på ulovlig utsending av tekstmeldinger

I 2021 ila Forbrukertilsynet Happy Price Everyday AS et gebyr på 100 000 kroner for å ha sendt ut tekstmeldinger uten samtykke. Les hele vedtaket "FOV-2020-889A: Happy Price Everyday AS" på Forbrukertilsynet.

Beskyttelse av barn

I henhold til markedsføringsloven har virksomheter plikt til å vise særlig aktsomhet når markedsføring rettes mot barn eller kan ses eller høres av barn. Det er forbudt i reklame å oppfordre barn eller overtale foreldre eller andre voksne til å kjøpe produkter.

God markedsføringsskikk overfor barn innebærer blant annet at markedsføring ikke skal spille på dårlig selvtillit eller bidra til kroppspress. Det skal heller ikke brukes virkemidler som kan skape frykt eller angst. Les mer i "Forbrukertilsynets veiledning om markedsføring overfor barn og unge" på Forbrukertilsynet.

Mener Fast Candy markedsfører mot barn: – Massivt reklametrykk

Det er ikke forbudt å rette markedsføring mot barn, men reglene i markedsføringsloven sier at virksomheter skal vise særlig aktsomhet overfor barn. Artikkelen under diskuterer om Fast Candy si marknadsføring mot barn er brot på marknadsføringslova.

Journalen (nettavis for studentene på journalistutdanningen ved OsloMet): Skyhøyt reklametrykk: – Loven burde endres

Etterlikning av andres produkter

Markedsføringsloven skal i tillegg til å beskytte forbrukere også beskytte virksomheters interesser. Det er for eksempel ikke lov til å etterlikne andres produkter på en slik måte at det kan skape forveksling, jf. § 30.

Eksempel på ulovlig kopiering

Les om Home Brands, eierne av Kitch'n og Tilbords, som ble refset for ulovlig kopiering av kjøkkenkniver:

Dagens Næringsliv: Får refs for ulovlig kopiering og brudd på god forretningsskikk etter mislykket oppkjøpsforsøk

Oppfølging av markedsføringsloven

Forbrukertilsynet utarbeider egne veiledere for å hjelpe virksomheter med å forstå kravene i markedsføringsloven.

For virksomheter som bryter markedsføringsloven, kan Forbrukertilsynet ilegge økonomiske sanksjoner i form av gebyrer. Virksomheter kan på sin side påklage Forbrukertilsynets vedtak til Markedsrådet.

Veiledere for merking av reklame

Forbrukartilsynet: Forbrukertilsynets veiledning om reklame i sosiale medier

Medietilsynet: Veileder til youtubere og videobloggere om merking av reklame

Forbrukartilsynet: Forbrukertilsynets veiledning om merking av retusjert reklame

Lytt til podkast

Nedenfor er en podkast om markedsføringsloven med advokat Morten Grandal.

God lytt!

Tenk over

  • Hva blir i podkasten beskrevet som god forretningsskikk?

  • Hvilke eksempler på brudd på god forretningsskikk blir nevnt?

Ung kvinne smiler og ser opp på snakkeboble med teksten "Markedsføring og ledelse". Ved siden av henne er det seks ulike ikoner: ropert, lyspære, tannhjul, stigende graf, globus og mobiltelefon. Illustrasjon.
Markedsføring og ledelse

Lover i markedsføring

Nesten alle produkter og tjenester er avhengige av markedsføring for å nå ut til kundene. Men for at markedsføringen ikke skal komme helt ut av kontroll, er det behov for lovgivning rundt dette. Det h...

0:00
-0:00

Guoskevaš sisdoallu

CC BY-SADán lea/leat čállán Tone Hadler-Olsen.
Maŋemusat ođastuvvon 09/15/2024

Oahppanresurssat

Regelverk for markedsføring og salg