Njuike sisdollui
Bagadus

Veiledning

Oversikt over emnet "In mehreren Kulturen zu Hause" og forslag til arbeidsmåter.

Undervisningsopplegget

I dette emnet møter elevene fem kjente tyskere med migrasjonsbakgrunn. Undervisningsopplegget består av følgende sider:

  1. Der Schauspieler Elyas M'Barek

  2. Die Sängerin Namika

  3. Die Forscher Uğur Şahin und Özlem Türeci

  4. Die Politikerin Aygül Özkan

  5. Der Fußballer Leroy Aziz Sané

  6. Mündliche und schriftliche Aufgaben

Ønsker du et større personutvalg, finner du miniportretter av flere kjente personer i emnet Bekannte Personen aus Deutschland. Til disse portrettene fins det separate oppgavesider.

Oppgaveoversikt

Til hvert av de fem portrettene fins det et sett med ti oppgaver. Både tekst og oppgaver er plassert på samme side.

  1. Einstieg Introduksjon til person og tema/yrke

  2. Hören Lytte og gjenfortelle

  3. Lesen Lese og oversette

  4. Nach dem Lesen Etter lesinga (tekstforståelse)

  5. Was stimmt? Detaljforståelse

  6. Schreiben Skrive

  7. Die eigene Meinung sagen Å si meninga si

  8. Grammatik Øve på grammatikk: verb, eiendomsord, preposisjoner osv. – alt etter hva teksten inviterer til

  9. Erzähl was! Fortelle om personen (ved hjelp av glosekort)

  10. Was stimmt? Was stimmt hier nicht? Rett eller feil? Morofakta og internettsøk

Felles oppstart i klassen

Vi foreslår at du starter med en rask felles gjennomgang av de fem personene i klassen. Dette tar ca. 30 minutter.

  • Be elevene se på lista over personer. Hva er de kjent for? Kjenner elevene noen av dem fra før?

  • Gå gjennom personene etter tur. Førstemann ut er skuespilleren Elyas M'Barek. Les ingressen over bildet. Hva får vi vite om personen?

  • Les oppgave 1 Einstieg i fellesskap. Hva ber oppgava om? Forklar kjapt på norsk før elevene starter. La elevene gjøre oppgava i par og oppsummer gjerne i klassen etterpå. Dette skal ikke ta mer enn fem minutter. Gå videre til neste person på lista.

Elevene velger seg en person

Etter introduksjonen av alle fem personene skal elevene nå bli bedre kjent med én av dem. Her kan du dele klassen i grupper ut fra utdanningsprogram og/eller interesse. Be elevene tenke strategisk, ikke bare på underholdningsverdien. Hva er mest nyttig for dem med tanke på programområdet de har valgt? Her noen forslag:

Musikk, dans og drama

  • Elyas M'Barek (drama)

  • Namika (musikk)

Idrettsfag

  • Leroy Sané

Medier og kommunikasjon

  • Aygül Özkan

  • Elyas M'Barek

Studiespesialisering

  • Aygül Özkan (språk, samfunnsfag og økonomi)

  • Uğur Şahin und Özlem Türeci (realfag)

Selvstendig arbeid

Del elevene inn i par eller grupper på tre. Elever som har valgt samme person, jobber sammen.

2 Hören

Elevene skal lytte til teksten og fortelle sidemannen hva de forsto. Tips elevene om at det er lurt å lese teksten mens de lytter, og be dem bruke hodetelefoner slik at det blir mindre støy i klasserommet.

3 Lesen

Elevene lytter til teksten og oversetter den til norsk. De finner gloseliste til teksten ved å klikke på "Vokabeln".

4 Nach dem Lesen

Elevene skal plassere hendinger (og setninger) i riktig tidsrekkefølge.

5 Was stimmt?

Oppgave 5 er litt ulik fra person til person, men alle oppgavene tester detaljforståelse: Her viser elevene at de ikke bare har fått med seg hovedinnholdet i teksten, men også detaljer.

  • Luketekst: Hvilke ord mangler? (Elyas M'Barek)

  • Formuler seks spørsmål til teksten. (Namika)

  • Hva stemmer ikke her? (Uğur Şahin und Özlem Türeci)

  • Hva stemmer? (Aygül Özkan, Leroy Sané)

6 Schreiben

Elevene skal også skrive noen setninger på tysk. Be dem bruke skrivestøtta i boksen "Schreibhilfen", og la dem gjerne velge om de vil samskrive fra starten av, eller om de vil jobbe individuelt først og deretter dele det de har skrevet, med hverandre.

7 Die eigene Meinung sagen

I oppgave sju skal elevene forberede seg til å si sin egen mening om et tema som er relevant med tanke på personen de har valgt. I boksen "Redehilfen" finner elevene setningsstartere som kan hjelpe dem å komme i gang. Oppgava kan også gjøres individuelt og skriftlig om en ønsker det.

8 Grammatik

Det er alltid nyttig å øve på eller repetere litt relevant grammatikk. Be elevene bruke tipsa i oppgava eller digital ordbok hvis de trenger det. Her er en oversikt over grammatikkøvingene i emnet:

  • tidsbøyning (presens, preteritum og presens perfektum) – Elyas M'Barek

  • eiendomsord – Namika

  • passiv – Uğur Şahin und Özlem Türeci

  • preposisjoner – Aygül Özkan

  • preteritum – Leroy Sané

9 Erzähl was!

Elevene skal øve seg i å fortelle om personen de har jobba med. La dem jobbe i par med glosekort. De skal oversette setninger fra norsk til tysk – først ved å se på tipsa, så uten. Når de er ferdige, har de samtidig fått oppsummert det viktigste om personen.

Hvis tid: La elevene fortsette å jobbe i par. Be dem avtale seg imellom hvem som skal si hva, og gi dem noen minutter til å øve på en enkel muntlig presentasjon av personen de har lest om. Deretter presenterer elevene personen sin for ei annen toergruppe. Elevene bør si fire–fem setninger hver.

Alternativt kan elevene forberede seg individuelt og så gå i grupper og presentere personen sin for de andre i gruppa. Da bør elevene si fem til ti setninger hver. Som ei ekstra utfordring kan du be om at de som har vært tilhørere, til slutt stiller et relevant spørsmål til den som har fortalt.

10 Stimmt das? / Nur zum Spaß!

Her må elevene kanskje google for å finne svar – eller bare gjette! Denne oppgava har hovedsakelig underholdningsverdi, og den er fin å gjøre hvis man har litt tid til overs.

Fordypningsoppgaver

På sida Mündliche und schriftliche Aufgaben finner elevene fire fordypningsoppgaver å velge mellom – to muntlige og to skriftlige. Oppgavene kan løses individuelt, i par, eventuelt også i treergrupper.

  1. Mündlich präsentieren

  2. Gemeinsam schreiben

  3. Allein schreiben

  4. Podcast produzieren

Oppgaveinstruksene står på norsk, og elevene får hjelp til å utarbeide og strukturere teksten sin. I boksene "Redehilfen" og "Schreibhilfen" finner de nøkkelsetninger og nyttige ord og uttrykk.

Lykke til!

Vi håper du og elevene dine vil ha glede av dette undervisningsopplegget. Gi oss gjerne tilbakemelding på hvordan det har fungert i klassen din.