Humor: søk kilder og skap reklame
I dette oppgavesettet skal du utforske humor. Hva er humor? Hvorfor er noe morsomt? Hvilke virkemidler kan vi bruke for å få andre til å le?
Se på denne snutten: Norske grønnsaker med skråblikk på bruk av mobil.
Reflekter rundt humoren som presenteres. Er det morsomt eller ikke? Hvorfor / hvorfor ikke?
Finn eksempler på video, reklame, vitser, memer, seriestriper …
Vurder hvilken type humor eksemplene spiller på: slapstick, sketsjer, tabber, overraskelser, overdrivelser, satire, karikering eller annet.
Hva ved uttrykkene er det som utløser latteren? Noe språklig morsomt, gøyal bruk av lyd eller noe visuelt vittig? Eller kanskje er det en kombinasjon eller noe helt annet?
Bruk tid til å dele, le og vurdere eksemplene dere har funnet.
Bestem dere for tre–fire uttrykk dere går videre med.
Fordel dem i gruppa.
Beskriv sjanger, form og innhold, og beskriv innholdstyper som er brukt og hvordan de er brukt sammen.
Hva er de sentrale virkemidlene? Hvorfor blir dette morsomt?
Plukk ut sekvenser, grep og virkemidler dere synes er særlig kule.
Er medieuttrykket vanskelig å knekke? Søk veiledning hos læreren!
Bruk strategier for kildesøk for å finne informasjon om og eksempler på humor, eller noe som ligner (morsomt, latter, gøyalt, lek). Du kan jobbe alene eller samarbeide med andre, men dere jobber i et felles samarbeidsdokument.
Hvilke søkeord er relevante å bruke? Hva ønsker dere å finne ut?
Finner dere informasjon om ulike humorkategorier?
Hvorfor ler vi mennesker? Hva får oss til å le?
Kan dere finne enkle definisjoner, journalistiske artikler, men også mer avanserte fagartikler som sier noe om hva humor er?
Finner dere litteratur om typiske sjangre der humor er sentralt?
Dere kan gjerne avgrense temaet.
Lag en reklame (radioreklame, Snapchat-reklame, plakat) for et produkt dere velger selv. Bruk humor som virkemiddel.
Velg settingen.
Velg uttrykksform.
Velg hvilke virkemidler og grep dere vil bruke.
Vær etterrettelige – oppgi kilder dere bruker og er inspirert av.
Bruk riktig lisens dersom dere bruker brukerlisensiert innhold.
Ha målgruppa klart for dere.
Gjør medieuttrykket klart til publisering.
Vis medieuttrykkene til hverandre i klassen. Gi hverandre inntil fem stjerner.
Hva? | Stjerner |
---|---|
humor | ⭐⭐⭐⭐⭐ |
idé | ⭐⭐⭐⭐⭐ |
etterrettelig kildebruk | ⭐⭐⭐⭐⭐ |
lisensiering | ⭐⭐⭐⭐⭐ |
målgruppe | ⭐⭐⭐⭐⭐ |
Tips til læreren
Oppgaven kan enkelt kombineres med et oppdrag eller en prosjektoppgave.
Guoskevaš sisdoallu
Når du gjør nettsøk, kan du bruke strategier for navigasjon og bruk av søkeord, du kan planlegge og dokumentere søk, og du kan bruke lesestrategier.