Njuike sisdollui
Diehtogirjjit ja sátnegirji

Fagbegreper i faget kommunikasjon og yrkesutøving

Her har vi samlet noen begreper som benyttes i faget kommunikasjon og yrkesutøving.

Avsender
Personen eller virksomheten som sender en melding.

Distribusjonsegenskaper
En kommunikasjonskanals evne til å nå en målgruppe.

Egenverdi
En verdi vi setter pris på for dens egen skyld. Det kan for eksempel være lykke eller frihet.

Etisk dilemma
En situasjon hvor du er usikker på hva som er etisk rett å gjøre. I etiske dilemmaer finnes det ingen enkel løsning.

Fordommer
Forutfattede holdninger om personer som tilhører bestemte grupper, som en bestemt kultur, kjønn eller seksuell orientering.

Formelle normer
Regler som er nedskrevet, som Norges lover.

Gråsoner
Situasjoner hvor gjeldende regelverk ikke er entydig, og hvor det derfor er rom for tolkning og etiske vurderinger.

Handlemåte
Hvilken måte vi velger å gjøre noe på.

Holdninger
Dine innstillinger til en situasjon.

Iboende verdi
En verdi som gjelder uavhengig av om noen setter pris på den. For eksempel vil mange si at mennesket og naturen har en verdi i seg selv.

Instrumentell verdi
En verdi vi setter pris på fordi den kan hjelpe oss med å oppnå noe annet. En pengeseddel har for eksempel ingen verdi i seg selv, men den kan være et middel for å kjøpe noe som har verdi.

Interessenter
Grupper som kan ha betydning for virksomheten, og som virksomheten har betydning for. Interessenter kan for eksempel være kunder, medlemmer, medier, politikere og forvaltningen.

Konsekvens
Utfallet av det noen gjør.

Konsekvensetikk
Etikk der vi er mest opptatt av at utfallet skal være etisk riktig.

Mottaker
Den som tar imot en melding.

Navneretten
Retten en opphavsperson har til å bli navngitt, for eksempel ved gjengivelse av et bilde, en tekst eller et musikkstykke.

Nonverbal
Kommunikasjon uten ord.

Normer
Både formelle og uformelle regler. Formelle regler kan være nedskrevne lover og regler, og uformelle regler kan være uskrevne regler. For eksempel har vi normer for bordskikk som ikke er skrevet ned.

Pliktetikk
Når vi er opptatt av en etisk riktig handlemåte.

PR
Betegnelsen på den medieomtalen en virksomhet, et produkt eller en person kan få som ikke er betalt av avsender. Vi kan også benytte uttrykket fortjente kanaler.

Presentasjonsegenskaper
En kommunikasjonskanals evne til å presentere budskapet. Dette kan dreie seg om for eksempel teknisk kvalitet, farger, lyd, plassering og tidspunkt.

Reaksjonsegenskaper
En kommunikasjonskanals evne til å framkalle reaksjoner.

Reklame
En form for betalt massekommunikasjon der avsenderen er identifiserbar. Hensikten med reklame er å vekke oppmerksomhet, skape interesse, informere eller selge.

Respektretten
Respektretten vil si at dersom andre bruker eller offentliggjør et verk, må det ikke skje på en måte som er krenkende for opphavspersonen eller verkets anseelse.

Salgsfremmende tiltak
Tiltak for å stimulere til salg.

Sanksjoner
Negative, eller noen ganger positive, reaksjoner på noens atferd.

Stereotypier
Fastlåste og generaliserte ideer om en gruppe mennesker, for eksempel yrkesgrupper eller nasjonaliteter.

Tilbakemelding
Den responsen en melding utløser.

Uformelle normer
Uskrevne regler basert på for eksempel tradisjoner og skikker.