Njuike sisdollui
Reaiddut ja málle

Snø, ski- og skøyteleik

Man kan ha det utrolig morsomt i snøen både på beina og på ski, og på isen på skøyter. I tillegg kan du øve på å samarbeide med andre og reflektere over hvordan du bruker kroppen din, i kjente og ukjente øvelser.

Gjennom leik kan du øve på samarbeid med andre, og gjennom samarbeid og forpliktende deltakelse fremmer du læring hos deg selv og medelevene dine. Læring skjer i en sosial kontekst. Det betyr at du lærer bedre sammen med andre enn du gjør alene. Leik er en sosial aktivitet der du kan bruke kunnskapene og ferdighetene dine til å samarbeide med andre og bidra til andres læring. I disse øvelsene skal du også reflektere over hvordan du bruker kroppen. Dette kaller vi .

Læringsmål ski- og snøleik

Målet er at du skal

  • øve for å forbedre balansen

  • bli kjent med hvordan du bruker kroppen i de ulike øvelsene og reflektere over dette etter økta

  • samarbeide og bidra til andres læring gjennom parøvelser, gruppearbeid og leik

Snø- og skileik

Sprekk ballongen

Denne leiken kan dere gjøre både med og uten ski. Brukar dere ski, trenger dere ikke staver.

Alle fester en ballong med en hyssing rundt ankelen. Det er om å gjøre å sprekke de andre sin ballong ved å tråkke på den og samtidig passe på egen ballong. Det er alle mot alle. Om ballongen din sprekker, kan du fortsatt tråkke på andre sin ballong.

Ulvehiet

Denne leiken kan dere gjøre både med og uten ski. Bruker dere ski, trenger dere ikke staver.

Lag en stor sirkel. Sirkelen bør tilpasses antall deltakere. Er dere 20–25 stykker, bør sirkelen være omtrent 20 meter i . Inni denne sirkelen skal dere lage et kryss. Det er viktig at ingen tråkker utenfor sirkelen og krysset, for da blir det vanskelig å se hvor stien/skiløypa går. Denne sirkelen med kryss er ulvehiet. Inni ulvehiet er det bare lov til å ta til venstre eller gå rett fram. En (eller flere, avhengig av størrelsen på gruppa) har sisten. Når hen som har sisten, tar noen, er det denne personen sin tur til å ha sisten. Den som har sisten, må til enhver tid holde ei hånd på hodet helt til hen har gitt sisten videre til en annen som skal holde hånda på hodet.


Rev og hi

Dette er en leik som også blir kalt "bil og garasje". Dere kan gjøre denne både med og uten ski. Bruker dere ski, trenger dere ikke staver.

Dere skal jobbe to og to i lag. Halvparten skal lage en ring der dere står med ansiktet vendt innover i ringen og omtrent en armlengdes avstand til personen ved siden av. Den andre halvparten skal lage en ring utenfor den første ringen med omtrent en meters avstand til personen foran i den innerste ringen. Stå med ansiktet innover i ringen og litt avstand mellom beina. De to som er i par, skal stå foran og bak hverandre, men i hver deres ring. De som er i den innerste ringen, er rever (eller biler). De som står i den ytterste ringen, er hi (eller garasjer). I midten av ringen ligger "maten", dette kan for eksempel være en vest eller ei kjegle.

Leiken starter med at reven snur seg rundt og kryper ut av hiet (mellom beina) på den som står bak. Så skal reven løpe en runde rundt den ytterste ringen. Reven skal finne tilbake til hiet, krype inn og fange "maten". Førstemann vinner.


Stafetter med ski

Sparkstøttingstafett

Del dere inn i lag med fire–fem stykker på hvert lag, alle bruker en ski og ingen staver. Tråkk opp eller bruk 20–30 meter ferdigpreparerte rette klassiske spor som ligger parallelt med hverandre og med minst 50 centimeters avstand mellom spora. Lagene bruker hvert sitt spor. Deltakerne på samme lag fordeler seg med like mange i hver ende av sporet. Om dere er tre, fem eller sju (oddetall) på laget, må det stå flest på den sida der laget deres starter. Dere skal sparke ifra med beinet uten ski og gli på beinet med ski, akkurat slik du gjør når du bruker en sparkstøtting.

Førstemann sparker seg over til den andre siden og veksler med andremann, som gjør akkurat det samme. Laget er ferdig når alle på laget har gått sin lengde.

Dere kan også gjennomføre denne stafetten ved at alle på laget må gå to lengder. Da kan dere sette ei kjegle i enden av løypa som alle må runde før de går tilbake og veksler med nestemann.

Hest og kjerre

Sett sammen to eller tre par på hvert lag. Den ene i paret er hest, mens den andre er kjerre. Hesten skal dra kjerra ved at den som er kjerre, tar tak i stavene til den som er hest, og den som er hest skal skøyte 30–40 meter, vende rundt ei kjegle og skøyte tilbake til utgangspunktet før paret veksler med neste par.

Skøyteleik

Læringsmål skøyter

Målet er at du skal

  • øve for å forbedre balansen på skøyter

  • bli kjent med hvordan du bruker kroppen i de ulike øvelsene og reflektere over dette etter økta

  • samarbeide og bidra til andres læring gjennom parøvelser og gruppearbeid


Stiv heks

En eller to i gruppa har sisten og skal prøve å ta de andre. Om du blir tatt, må du stå i ro på isen med litt avstand mellom beina. For å befri noen må du krype mellom beina deres uten å bli tatt.

Koordinasjonsøvelser (kroppslig læring)

Dette er oppgaver uten en konkret fasit. Hvordan kan du løse disse oppgavene med kroppen din?

  • Gli så lenge som mulig på ei skøyte. Hva må du gjøre for å få til det?

  • Gå baklengs. Hva må du gjøre for å få til det?

  • Gå framover med litt fart, så skal du bråstoppe. Hva må du gjøre for å få til det?

  • Gå sammen to og to. Den ene skal dytte den andre. Hva fungerer best?

  • Gjør en piruett. Hva må du gjøre for å få til det? Klarer dere å gjøre en piruett to og to i lag?

Isdans i grupper

Del dere inn i grupper, fire–fem stykker på hver gruppe. Gruppa får velge mellom to ulike låter (Vivaldis "Vinteren" fra De fire årstider eller Alan Walkers "The Spectre"). Gruppa får 10 minutter til å lage en isdans sammen. Alle på gruppa må delta i dansen. Lag en dans som får fram alle sine sterke sider. Dansen skal vare mellom 30 sekunder og 1 minutt.

Alle gruppene viser fram resultatet i slutten av økta. Ta gjerne en prat om hvordan klassen kan være et godt publikum før framvisningen.

Tips: Det kan være lurt å ha med en liten høyttaler slik at dere hører låten under framvisningen.

Avslutning

Prat sammen to og to og deretter i plenum om hva og hvordan dere har lært i denne økta når det gjelder

  • balanse

  • bruk av kroppen i ulike bevegelser

  • samarbeid

Andre leiker

Eksempler på andre aktiviteter som fungerer godt både i snø- og skileik er

  • nappe hale

  • hauk og due

  • stiv heks

  • haien kommer / brøytebilen kommer

  • ti-trekk


Kilde

Norges Skiforbund (u.å.). Gøy på ski! Aktiviteter for barn og unge. Hentet 4. mai 2022 fra https://www.skiforbundet.no/globalassets/02-felles---medier/01-bildearkiv/barn/goypaski08.pdf

CC BY-SA 4.0Dán lea/leat čállán Cathrine Dunker Furuly.
Maŋemusat ođastuvvon 2022-05-09