Konsekvenser av god og dårlig etikk
To bransjer kommer ofte i et negativt søkelys når det gjelder svinn og snusk: handels- og servicenæringen og håndverkere. Den første er kjent for svinn, den andre for snusk. Tapene blir store fordi begge bransjene er store.
Lav yrkesetisk standard påfører samfunnet kostnader for milliarder av kroner årlig.
De siste årene har det vært flere eksempler på ulovlig og uetisk atferd som har gitt bedrifter dårlig omtale. Dårlig omtale rammer ikke bare den bedriften det gjelder, men kan ramme en hel bransje.
I forbrukerundersøkelser har publikum blitt bedt om å rangere ulike bransjer etter lovlydighet.
Spørsmålet var: I hvilken grad har du tillit til at bransjen overholder de lovene og reglene som skal beskytte deg som forbruker?
Resultatet ble slik:
Mye negativ omtale i massemediene bidro til at taxinæringen kom dårligst ut. Selv om den dårlige omtalen er knyttet til enkeltpersoner og enkeltsaker, tenker mange at taxinæringen er useriøs og til dels kriminell. Slik har hele næringen fått et dårlig omdømme.
God etikk gir godt omdømme – dårlig etikk gir dårlig omdømme. Hvis vi er i tvil om hva som er det rette, kan svaret på følgende spørsmål være en enkel rettesnor: Hvordan vil denne handlingen ta seg ut som førstesidestoff i avisa i morgen?
Tenk over
En servicemedarbeider representerer ikke bare seg selv og
bedriften hun eller han er ansatt i, men en hel næring (bransje). I mange næringer innenfor service og samferdsel er medarbeiderne synlige for offentligheten. Når en buss- eller drosjesjåfør kjører aggressivt, bryter fartsgrensen eller behandler passasjerene uhøflig, er det lett for passasjerer og andre trafikanter å tenke at slik er denne bransjen.
Guoskevaš sisdoallu
Mange valg er vanskelige fordi det er så mange hensyn å ta. Når vi blir trukket mellom ulike hensyn, sier vi at vi har et etisk dilemma.