Njuike sisdollui
Oahppanbálggis

Don leat dál muhtin oahppobálgás:
Merkevarebygging

Fágaartihkal

Forbrukeratferd

Analyse og innsikt i forbrukeratferd er en viktig del av markedsføring. Hva menes egentlig med forbrukeratferd? Går vi mot en mer bærekraftig forbrukeratferd?

Hva er forbrukeratferd?

Forbrukeratferd dreier seg om forbrukernes tanker og handlinger når de søker, vurderer, kjøper og bruker produkter. Forbrukeratferd betegnes også ofte som kjøpsatferd.

Tenk over

Hva tror du påvirker din forbrukeratferd?

Forbrukeratferd varierer fra forbruker til forbruker, og det er mange faktorer som kan påvirke forbrukeratferd. For eksempel kan verdier, holdninger, personlighet, interesser, kulturell bakgrunn, økonomi, familie og venner påvirke forbrukeratferd.

En viktig del av markedsføring handler om å forstå og dekke behov. Innsikt i forbrukernes motivasjon, behov og andre faktorer som kan påvirke forbrukeratferd, er viktig i markedsføringssammenheng. Denne innsikten gir bedre forutsetninger for å kunne tilfredsstille de behovene og ønskene forbrukeren har, og for å velge hva slags virkemidler man skal bruke i markedsføringen.

Tenk over

Du har kanskje hørt dette uttrykket: "Si meg hva du handler, og jeg skal si deg hvem du er." Tror du at for eksempel hva slags forbrukeratferd du har når det gjelder klær, kan si noe om deg som person?

I denne episoden av serien Avkledd ser vi Jenny Skavlan som forteller at hun føler at hun forteller omverdenen noe om seg selv gjennom det hun har på seg. Jenny inviterer en gruppe mennesker som skal forsøke å beskrive en person ut fra klærne de ser at personen eier. Se gjerne fra 11:24 til 21:23.

Vi blir påvirket

Vi kjøper alle ting innimellom som vi strengt tatt ikke trenger. Hvilke faktorer tror du kan påvirke kjøpsbeslutningen vår i slike tilfeller?

Vi forbrukere kan blant annet bli påvirket ubevisst av lyder, lukter, farger, lys og visuelle former. Valgene våre kan ofte være basert på impulser, følelser og vaner, og vi har vel alle, bevisst eller ubevisst, blitt påvirket av reklame.

Tenk over

Hva tror du kjennetegner reklamer som du blir påvirket av?

Handelshøyskolen BI gjennomførte en undersøkelse som viste en undersøkelse som viste at kunder brukte mer penger hvis de hørte på rask musikk, som for eksempel Lady Gaga, enn hvis de hørte på rolige ballader. Undersøkelsen viste også at det hadde en betydning om det var flere mennesker i butikklokalet.

Mot en mer bærekraftig forbrukeratferd?

Mange forbrukere ønsker å legge om forbruket i en mer bærekraftig retning. Det er en viktig markedsføringsoppgave å utvikle og vise veien til nye, bedre og mer bærekraftige løsninger. Et eksempel er at flere forbrukere ønsker alternativer til kjøttprodukter. Det blir derfor stadig flere vegetarprodukter å velge mellom i butikken.

Mange forbrukere tenker kanskje hva de kan gjøre for å bidra til en mer bærekraftig utvikling. I NRK-episoden fra serien URO, som du kan se nedenfor, bekymrer Leo Ajkic seg for sitt eget forbruk knyttet til klima. Han får et råd om at han kan endre litt i forbruket sitt, knyttet til en enkel huskeregel med følgende fire b-er:

  • biff (kjøtt)

  • bolig (hus, leilighet)

  • bilen (transportmiddel)

  • billetten/Boeingen (flybilletten)

Leo Ajkic er glad i rødt kjøtt, men han ønsker å legge om kjøttforbruket i en mer bærekraftig retning. Han ber om hjelp fra Gunnhild Stordalen. Se fra 29:00 i episoden fra NRK-serien nedenfor.

Bærekraftig ferie

I videoen nedenfor (5 min) møter vi Marianne og Fredrik, som er kjærester. De har ikke fått så mye tid til hverandre i det siste, så nå vil de reise på tur sammen.

Marianne og Fredrik lurer på hvordan de skal de planlegge en reise som er bærekraftig og ikke koster altfor mye, og ender med å velge det mest bærekraftige alternativet. Video: Filmkonsulentene / CC BY-NC-SA 4.0

Bærekraftig klesforbruk

Det kan utgjøre en forskjell for klimaet å endre litt i forbruket når det gjelder klær også. Kleshaugene vokser og vokser. Ifølge tall fra SIFO har nordmenn i gjennomsnitt 359 plagg i klesskapet. Hvert femte plagg blir sjelden eller aldri brukt, og vi kaster i snitt 23 kilo klær hvert år.

Mote- og tekstilindustrien er den nest mest forurensende industrien i verden. De siste 20 årene har klesproduksjonen doblet seg, til over 100 milliarder plagg i året, og det er bare 1 prosent av klærne som blir resirkulert.

Les og tenk over

Les de tre artiklene nedenfor:

Aleksandra Joners klessjokk

Jenny Skavlan utforsker framtidas løsninger for tekstilindustrien

Helseskadelig produksjon av klær

Hvordan kan vi gå i en mer bærekraftig retning når det gjelder klær?

Guoskevaš sisdoallu

Kilde

Senneset, I. (2019, 1. juli). FN-rapport: Klesindustrien står for større utslipp enn fly og skip. Aftenposten. https://www.aftenposten.no/norge/i/9vrE8d/fn-rapport-klesindustrien-staar-for-stoerre-utslipp-enn-fly-og-skip

CC BY-SA 4.0Dán lea/leat čállán Elisabeth Thoresen Olseng.
Maŋemusat ođastuvvon 2021-03-12