Njuike sisdollui
Oahppanbálggis

Don leat dál muhtin oahppobálgás:
Bli god på ledetekster

Dán lea/leat čállán Albertine Aaberge ja Maria Stubhaug.
Maŋemus ođastuvvon 8.08.2024
Bagadus

Liste med ledetekstmaler

Her finner du ledetekster du kan ta utgangspunkt i når du skal bruke prateroboter som hjelp til læring. Øvelse gjør mester!

Lista med ledetekster under gir deg et utgangspunkt, et sted å starte. Du må trolig gjøre gjentatte forsøk og justeringer, altså iterasjoner, for å få det til å fungere akkurat slik at du trenger det.

Ledetekster til ulike formål

Ledetekstene er funnet, justert, testet og oversatt fra en rekke kilder. De viktigste kildene er MOOCAHUSET ved OsloMet, Høgskolen i Østfold, fagartikler på NDLA og YouTube-presentasjoner.

Forstå begreper

  • Forstå fagbegreper

    • "Svar som en lærer i [fag]. Kan du bryte ned og forklare konseptet [tema] med et enkelt og tydelig språk? Tenk at du skal forklare det for en 15-åring uten noen forkunnskaper om temaet."

  • Arbeid systematisk med fagbegreper

    • "Svar som en lærer i [fag]. Hva betyr [begrep/setning]? Gi meg praktiske eksempler relatert til [utdanningsprogram] som hjelper meg å forstå."

    • "Kan du lage [antall] case(r) for [målgruppe] som skal jobbe med [utfordring]?"

    • "Definer begrepet [begrep/faguttrykk]."

    • "Forklar begrepet [begrep/faguttrykk] for meg ved hjelp av eksempler."

    • "Forklar hva [begrep/faguttrykk] betyr, og gi meg et praktisk eksempel."

    • "Hvordan fungerer [begrep/faguttrykk]?"

    • "Forklar for en 15-åring hvordan [begrep/faguttrykk] fungerer."

  • Lag ordlister

    • "Lag en oversikt over de mest sentrale begreper innenfor [fag/emne/tema]."

    • "Sett opp ei liste med 20 prosent av de mest relevante faguttrykkene i [fag/emne/tema]."

  • Få ordforklaringer

    • "Forklar forskjellen på [begrep/faguttrykk/setning 1] og [begrep/faguttrykk/setning 2]".

Forstå tekster

  • Bestill et sammendrag

    • "Skriv som en kopimaskin. Jeg vil gi deg en [type tekst]. Du skal oppsummere hovedpunktene og de viktigste poengene. Pass på at oppsummeringen får med seg kjerneinnholdet i teksten: [Lim inn tekst.]"

    • "Lag ei punktliste med hovedtrekk fra teksten."

    • "Skriv et kort avsnitt om det viktigste i teksten."

  • Forstå setninger

    • "Hva betyr dette: 'The AI Act is the first-ever legal framework on AI, which addresses the risks of AI and positions Europe to play a leading role globally.'"

  • Forstå vanskelige deler av en tekst

    • "Kan du skrive det på en enklere måte? Kan du omformulere denne teksten?"

    • "Kan du forklare det slik at en videregåendeelev/tiåring/nybegynner forstår det?"

    • "Kan du skrive teksten i ?"

    • "Kan du skrive teksten med liks (lesbarhetsindeks) på 25–40?"

Få hjelp til å skrive tekster

  • Få prateroboten til å vurdere teksten som en lærer

    • "Svar som en lærer i [fag]. Jeg skal gi deg en tekst. Du må identifisere feil i struktur, vokabular og grammatikk. Deretter vil jeg at du skal lage en tabell med alle feilene mine, der du har en kolonne med feilene mine og en annen kolonne der du forklarer hvorfor det er feil, som om jeg er en tiåring. [Lim inn tekst.]"

  • Få prateroboten til å vurdere teksten som en avisredaktør

    • "Svar som en avisredaktør. Jeg skal dele en tekst med deg om [tema]. Din oppgave er å gi meg konstruktiv tilbakemelding på teksten. Du må si noe om budskapets tydelighet, tekstens dybde, grammatikk og vokabular samt ditt helhetlige inntrykk av presentasjonen. Skriv tilbakemeldingen i et språk tilpasset en videregåendeelev. Presenter tilbakemeldingene i en tabell. Ikke skriv om den originale teksten. [Lim inn tekst.]"

  • Forbedre setningsstruktur og grammatikk

    • "Jeg trenger å jobbe med setningsstruktur og grammatikk i den vedlagte teksten. Hvilke råd vil du gi for å hjelpe meg å forbedre dette? [Lim inn utkast.]"

  • Få tittelforslag

    • "Jeg skal skrive [type tekst] i [fag] om [emne/tema] for [målgruppe] som handler om [kort innholdsbeskrivelse]. Lag [antall] forslag til en spenstig [tittel/overskrift] med god relevans for innholdet, men som også kan vekke interesse og egge fantasien."

  • Ha en trinnvis dialog til oppstart av fagartikler

    • "Kan du liste opp undertemaer til [valgt tema]?" (Velg deretter et undertema.)

    • "Gi en enkel oppsummering av undertemaet [...] i fem setninger." (Kopier oppsummering.)

    • "Formuler tre ulike påstander om [...]?" (Velg deretter en av påstandene.)

    • "Kan du gi meg tre sentrale fagbegreper jeg må bruke for å drøfte påstanden [...]?"

    • "Kan du foreslå en disposisjon for fagteksten?"

    • "Hva er det viktig å tenke på når jeg skal skrive en fagtekst med en påstand som utgangspunkt?"

  • Kom i gang

    • "Svar som en lærer i [fag]. Jeg skal skrive en [type tekst] om [tema]. Kan du hjelpe meg å strukturere teksten og fortelle meg hva jeg bør ta med?"

  • Få manus til en presentasjon

    • "Svar som en læringsdesigner. Jeg er en [alder] år gammel elev. Utform en [tall] minutter lang presentasjon om [tema] for [type publikum]. Gi meg en oversikt over detaljer for hver del, som beskriver relevant nøkkelinformasjon. Presenter delene i en tabell. Gi meg også noen tips til hvordan jeg skal presentere på en god og engasjerende måte."

Forbered deg til debatt

  • Få argumenter

    • "Presenter de tre sterkeste argumentene [for/imot] påstanden [sett inn påstand]. Argumentene må være støttet med relevante eksempler. Presenter argumentene slik at en 15-årig elev vil kunne forstå dem."

  • Kjør debatt med prateroboten

    • "Du er en ekspertdebattant. Jeg vil gi deg noen argumenter. Du skal utfordre hvert argument og gi meg motstand. Styrk argumentene dine med gode og solide refleksjoner. Presenter argumentene sånn at en [din alder] år gammel elev vil forstå dem."

Arbeid med fremmedspråk

  • Bruk prateroboten som samtalepartner

    • "Svar som en samtalepartner. Du skal starte en samtale med meg om [tema] på [språk]. For hvert svar skal du si din mening og stille et spørsmål tilbake for å holde samtalen i gang. Tilpass språket til [nivå eller trinn]."

  • Få tilbakemelding på en tekst

    • "Svar som en lærer i [fag]. Jeg gir deg en tekst på [språk]. Du må identifisere feil i struktur, vokabular og grammatikk. Deretter vil jeg at du skal lage en tabell med alle feilene mine, der du har en kolonne med feilene mine og en annen kolonne der du forklarer hvorfor det er feil, som om jeg er en tiåring."

Bruk prateroboten som læringsassistent i fellesfag

  • Bli testet

    • "Svar som en lærer i [fag] på [trinn]. Du skal stille meg spørsmål om [tema], ett spørsmål om gangen. Vent på svar og gi meg en tilbakemelding på svaret mitt. Ikke gå videre før jeg skriver 'neste'."

  • Lag en quiz

    • "Skriv som en lærer i [fag]. Lag en flervalgstest som handler om [tema] med [antall] spørsmål. Lag forskjellige typer spørsmål som sikrer et variert nivå, og som styrker læring og forståelse. Presenter spørsmålene ett om gangen, og gi meg deretter tilbakemelding og forklaring på svarene mine."

  • Få spørsmål og evaluering

    • "Svar som en lærer i [fag]. Jeg er en [alder] år gammel elev på videregående skole fra Norge. Bruk et dagligdags språk og før en samtale med meg der du ber meg om å forklare ting relatert til [tema]. Til slutt skal du gi meg en evaluering av svarene mine."

  • Bestill eksempler for å forstå

    • "Du er ekspert på [fag]. Jeg er begynnerelev i emnet [emne]. Lag ti eksempler som illustrerer begrepet [begrep] i [fag]. Presenter svaret i en nøktern akademisk stil."

  • Tipp ordet

    • "Lag en oppgave der målet er at en elev med norsk som andrespråk skal tippe et ord. Du skal gi hint om ordet eleven skal tippe på. For eksempel kan ordet hen skal tippe, være 'bil'. Da kan du komme med hint som 'Jeg har fire hjul'. Hvis eleven svarer feil, må du være vennlig og komme med nye hint. Hvis eleven for eksempel svarer 'traktor' i stedet for 'bil', kan du svare 'Oi, det var nære, men jeg er litt mindre' eller noe liknende. Du skal gi nye hint helt til eleven klarer riktig svar. Hvis hen svarer riktig, må du rose hen godt. Etterpå må du spørre 'Vil du prøve deg på et ord til?'."

Bruk prateroboten som læringsassistent i yrkesfag

  • Gi steg-for-steg-forklaring

    • "Svar som en lærer i [fag]. Forklar hva jeg må gjøre steg for steg for å utføre følgende arbeidsoppgave: [oppgave]. Bruk et enkelt språk og snakk til meg som om du forklarer noe til en venn."

  • Få forklart hvordan en oppgave skal utføres

    • "Forklar meg hvordan jeg [oppgave]. Snakk til meg som om jeg er ti år gammel, og bruk enkle, men detaljerte steg. Presenter framgangsmåten med kulepunkter. For hvert steg må du også inkludere en alternativ framgangsmåte."

  • Få forslag til idéer

    • "Kom med forslag eller idéer om …"

Kilder

Educraft. (2023, 6. november). ChatGPT Prompts for Students to use AI ethically! [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Jtb6Ztxfy9I

Grolid, S. (2023, 28. november). Bruk praterobot for å forstå og endre tekster. NDLA. https://ndla.no/article/39377

Høivik, H. (2024, 7. januar). Accordion | Bruke KI i studiene. MOOCAHUSET. https://h5p.moocahuset.no/2024/01/07/accordion-bruke-ki-i-studiene/

Hagelia, M. (Vår 2024). AI ressurs: Modul 7: Endring og utvikling. Høgskolen i Østfold. https://hiof.instructure.com/courses/8691/modules

LearnPrompt.org. (u.å.). Master a New Language with ChatGPT: Your Ultimate Language Learning Companion. Hentet 30. juli 2024 fra https://www.learnprompt.org/chatgpt-prompts-for-language-learning/

Aaberge, A. (2023, 15. november). Ledetekster til prateroboter. NDLA. https://ndla.no/article/39380

Guoskevaš sisdoallu

Fágaávdnasat
Hvordan jobbe med ledetekster

Du må tenke på presist språk, rolle og tone, kontekst, format, rekkefølge og oppfølgingsspørsmål når du lager ledetekster til prateroboter.