Hydraulisk sylindertårn – RamRig
Sentralt i emnet:
Hydrauliske løftesylindrer
Uten heisespill
Lavere totalvekt enn konvensjonelt boretårn
Lavere tyngdepunkt på flyteriggen
Hvis vi tar bort det konvensjonelle boretårnet med heisespillet, og i stedet bruker hydrauliske sylindrer og hydraulisk kraft, har vi et hydraulisk sylindertårn.
"Hydraulisk sylindertårn" er det riktige navnet på dette designet. På engelsk heter løsningen Cylinder Rig. Vi sier ofte "RamRig" etter originalen som ble utviklet av Maritime Hydraulics AS (nå MHWirth). Designet brukes til å heve og senke boremaskinen som holder og roterer borestrengen.
Sylindrene
RamRig består av hydrauliske sylindrer som står oppreist i vertikal posisjon ved RBK i boredekk. Tårnet har to sett med sylindrer, som står på hver sin side av RBK. Det kan ha to eller flere sylindrer på hver side.
Det vanligste er to store sylindrer, en på hver side. Noen har doble sylindrer på hver side. Flere sylindrer øker løftekapasiteten. Sylindrene kan løfte cirka 1250 tonn og har cirka 26 meter arbeidshøyde når stemplene er i øvre posisjon i sylinderen. Nyere design med flere sylindrer kan løfte opp mot 1800 tonn.
Tårnet har kompensering mot bølgebevegelser innebygd i hydraulikksystemet som ligger under boredekket. Hivkompenseringen hindrer bevegelser i borestrengen når flyteriggen beveger seg opp og ned i bølgene.
Løftekabelen og løfteåket
Mellom sylindrene henger det løftekabler som holder et løfteåk. Boremaskinen er montert i løfteåket. For å hindre at løfteåket svinger sammen med flyteriggens bevegelser, er det satt inn i en guide-ramme som leder åket opp og ned uten å gli ut til sidene. Guiderammen er vertikale stålbjelker.
Løftekablene går fra løfteåket, over en trinse (hjul) på toppen av hver av stempelstengene og ned til boredekk, der de er festet i et ankerpunkt. Den delen av kabelen som er festet til gulvet, kalles dødlinen, og den delen der boremaskinen henger, kalles borelinen.
Støtterammen
Sylindrene er festet til en støtteramme som går på utsiden. Rammen er en fagverkkonstruksjon i stål som hindrer sylindrene fra å svaie sammen med flyteriggens bevegelser.
Rørlager
Borerørene lagres på rørdekk og i stands på et lavere nivå, slik at fingerbordet er på samme høyde som boredekk.
Vekt og stabilitet
Uten den store tårnkonstruksjonen og hele heisespillet er denne typen tårn lettere enn det konvensjonelle tårnet. Det gir muligheter for mer lagringsplass for annet utstyr om bord i flyteriggen.
Tyngdepunktet ligger lavt, fordi både hivkompenseringen og hydraulikksystemet er plassert under boredekk, og borerør er plassert på nivået lavere enn boredekk. Fordelen med et lavt tyngdepunkt er at flyteriggen blir mer stabil i havet.
Når sylindrene skal løfte lasten, glir det innvendige stempelet oppover. Det drar topp-punktet av kabelen høyere opp, og dermed flyttes også boremaskinen oppover. Det som er helt spesielt med dette systemet, er at når stempelet går en meter opp, beveger boremaskinen seg to meter opp. Det kalles en utveksling på 2:1.
Løftesystemet er koblet til en hydraulisk kraftforsyning (HPU). Den består av tank med hydraulikkvæske, pumpe og motor. Motoren driver pumpen som leverer hydraulikkvæske med trykk til sylindrene.
Når sylindrene blir tilført væske, skyves stempelet inne i sylinderen opp i høyden. For å senke ned stempelet, føres hydraulikkvæsken tilbake til tanken.
Guoskevaš sisdoallu
RamRig er en hydraulisk sylinderrigg som løfter utstyr inn og ut av brønnen. Den er et alternativ til et konvensjonelt tårn, som har heisespill.