Avanse- og påslagskalkyle med regneark
Det er vanskelig å finne gode prosentsatser for indirekte kostnader og fortjeneste når vi bruker selvkostkalkylen. Derfor slår vi disse postene i selvkostkalkylen ofte sammen til det vi kaller avanse:
Indirekte kostnader + Fortjeneste = Avanse
Skriv opp det vanlige oppsettet for selvkostkalkylen (med selvkost og fortjeneste).
Bruk definisjonen på avanse ovenfor til å forenkle selvkostkalkylen.
På sida Selvkostkalkyle – et eksempel med regneark bruker butikksjef Anne selvkostkalkylen for å finne salgsprisen på et kamera.
- Lag et regneark der du erstatter indirekte kostnader og fortjeneste i inndataområdet med avanse.
- Bruk avansekalkyle til å regne ut salgsprisen på kameraet. Bruk talla i eksemplet, og prøv med å la avansen være lik 100 prosent.
Butikksjef Anne la inn indirekte kostnader på 60 prosent og en fortjeneste på 30 prosent da hun regnet ut salgsprisen på kameraene med selvkostkalkyle, og hun kom fram til en salgspris på 2 626 kroner.
Regnearket i oppgave 3 viser at salgsprisen på kameraet blir lavere med en avanse på 100 prosent enn med utregningskalkylen Anne valgte. Hva må avansen være for at prisen skal bli den samme som før, altså 2 626 kroner?
Forklar hvorfor den totale økningen ikke er på 90 prosent når noe først øker med 60 prosent, og deretter igjen med 30 prosent.
Bruk vekstfaktor for å vise at indirekte kostnader på 60 prosent og fortjeneste på 90 prosent er det samme som at avansen er på omtrent 108 prosent.
I stedet for å bruke en avanse i prosent og deretter legge på merverdiavgiften, kan vi bruke det vi kaller en påslagsfaktor. Påslagsfaktoren er et tall vi multipliserer med inntakskost for å regne ut salgspris med merverdiavgift direkte.
Inntakskost · Påslagsfaktor = Salgspris med merverdiavgift
Vi kan regne ut hva slags påslagsfaktor butikksjef Anne egentlig har brukt i dette eksemplet. Da ser vi på forholdet mellom salgspris med merverdiavgift og inntakskost.
Hva er påslagsfaktoren i eksemplet med kameraene?
Gjør om på regnearket med avanse slik at vi kan bruke påslagskalkyle. Du må erstatte avanse og merverdiavgift i prosent i inndataområdet med påslagsfaktor. Påslagsfaktoren har vi regnet ut i den forrige oppgaven, den er på 2,6.
Fiillat
Det er mye enklere å regne ut salgspris med merverdiavgift med påslagskalkyle enn ved å operere med indirekte kostnader og fortjeneste, eller med avanse. Men hvordan kommer en fram til hva slags påslagsfaktor en skal bruke?
Dessverre – et godt tall for påslagsfaktoren finner en først etter at en har brukt selvkostkalkyle med indirekte kostnader og fortjeneste mange ganger. Bare slik kan en finne ut hvilken påslagsfaktor som vil dekke alle kostnadene pluss tilstrekkelig fortjeneste.
Det samme gjelder forresten for avanseprosenten: Også her trenger en erfaringstall for å komme fram til rett avanseprosent.
Du kan lese mer om avanse- og påslagskalkyle nedenfor.
Guoskevaš sisdoallu
Avanse brukes i noen kalkyler for å beregne salgsprisen på et produkt. Men hva er avanse, og hva er forholdet mellom avanse og bruttofortjeneste?
Påslagsmetoden er en rask metode for å beregne salgsprisen på et produkt. Den egner seg for bedrifter som har erfaringstall.