Hjemmelading av elbil
Ifølge DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap) finnes det i dag i hovedsak to vanlige løsninger for hjemmelading av elektrisk bil, der den første er klart anbefalt.
- ladestasjon (mode 3) – med type 2-kontakt eller fast kabel med plugg
- vanlig kontakt (mode 2) – vanlig stikkontakt
En ladestasjon består enten av en type 2-kontakt, som ladekabelen kan kobles i, eller av en fast installert kabel med type 2-plugg.
Fordelen med mode 3 er at løsningen tillater statisk laststyring, det vil si at ladehastigheten kan reguleres automatisk, alt etter hvor mye energi som til enhver tid brukes i resten av husholdningen. Dette er særlig en fordel for installasjoner med flere ladepunkter, for eksempel på parkeringsplassen til et større borettslag.
Du trenger heller ingen egen boks for å regulere ladehastigheten på selve ladekabelen med mode 3, siden denne elektronikken er innebygd i selve ladestasjonen.
Krav til installasjon av ladestasjon
En ladestasjon skal helst legges opp som en egen kurs i fordelingsskapet, og det er forskriftskrav om jordfeilbryter type b og overspenningsvern (NEK 400). Jordfeilbryter type b er ofte innebygd i ladestasjonen, og da trengs det ikke noen ekstra jordfeilbryter i fordelingsskapet.
Det er også mulig å koble ett enkelt ladepunkt på en forbrukerskurs i carport, garasje eller lignende. Normalt sett sikres ladekursen med sikring på 16 A eller 32 A, alt etter hvilken effekt som er tilgjengelig i fordelingssystemet.
Effekt på ladestasjon
Når du lader bilen på en mode 3-ladestasjon vil ladetiden være avhengig av to ting:
- Hva slags elbil du har: All hjemmelading av elbil skjer gjennom vekselstrøm. Når man lader et batteri med vekselstrøm, er det bilens innebygde ombordlader som først omformer strømmen til en likestrøm, som deretter lader bilens batteri. Dersom ombordladeren på bilen for eksempel har en maks effekt på 7 kW, vil dette være maks ladekapasitet på vekselstrømsuttak, uavhengig av kapasiteten på uttaket.
- Kapasiteten på uttaket ditt: Kapasiteten er igjen avhengig av hva slags nettsystem du er koblet på (TN eller IT), og om du lader på enfase (230 V) eller trefase (400 V). Enfaseuttak vil kunne gi maksimal ladeeffekt på ca. 7 kW, mens trefaseuttak vanligvis kan gi ladeeffekt på 11 kW eller 22 kW, og i helt spesielle situasjoner 44 kW.
For de fleste kunder vil lading på 7 kW være tilstrekkelig for normal bruk (hjemmelading over natten). Se tabell nederst i artikler for eksempler på ladehastigheter på noen forskjellige type elbiler.
Ladekabelen kobles her i en vanlig jordet stikkontakt (schuko-kontakt), og kabelen må ha innebygd boks for å regulere ladeeffekten.
Krav til installasjon av ladepunkt
Også her er det krav til jordfeilbryter type 2 og overspenningsvern på kursen. Ved lading gjennom schuko-kontakt kreves det også sikring på maks 10 A. Grunnen til dette er at denne typen kontakt ikke er bygd for å tåle høyere belastninger over lengre tid.
Effekt på uttak
Et mode 2-ladepunkt vil aldri kunne levere mer enn 2,3 kW ladeeffekt. Avhengig av batteristørrelsen på bilen vil ladingen derfor ta svært lang tid, som vist i tabellen under.
Eksempler på teoretisk ladetid av helt tomt batteri
Biltype | Mode 2 (2,3 kW) | Mode 3 (7 kW) | Mode 3 (11 kw) | Mode 3 (22 kW) | Mode 3 (44 kW) |
---|---|---|---|---|---|
Audi e-Tron 55 Quattro (95 kW) | 41,3 timer | 13,8 timer | 8,6 timer | 4,3 timer | støttes ikke |
BMW i3 (42,2 kW) | 18,3 timer | 6,1 timer | 3,8 timer | støttes ikke | støttes ikke |
Hyundai IONIQ (28 kW) | 12,2 timer | 4,1 timer | støttes ikke | støttes ikke | støttes ikke |
Jaguar I-PACE (90 kW) | 39,1 timer | 13 timer | støttes ikke | støttes ikke | støttes ikke |
Nissan Leaf 2018 (60 kW) | 26,1 timer | 8,7 timer | støttes ikke | støttes ikke | støttes ikke |
Renault ZOE ZE40 (41 kW) | 17,8 timer | 5,9 timer | 3,7 timer | 1,9 timer | 0,8 timer |
Tesla Model 3 Long Range (75 kW) | 32,6 timer | 10,9 timer | 6,8 timer | støttes ikke | støttes ikke |