Evolution – skap dine egne skapninger
I dette spillet skal du bygge din egen skapning ved å koble sammen ledd, knokler og muskler. Klarer du å skape en ny skapning som kan gå, løpe og hoppe?
Gjennom dette spillet kan du lære
hvordan muskler og skjelett fungerer sammen for å skape bevegelse
hvordan evolusjonsprosesser kan foregå
Det du lærer i spillet, kan du bruke når du jobber med livsprosessen bevegelse i biologi.
Spillet er vanskelig å bruke for personer med synshemming og fungerer ikke med tastaturnavigering eller skjermleser. Andre artikler hvor du kan lære om hvordan muskler og skjelett fungerer sammen:
Bygg opp din egen organisme ved hjelp av tre "byggesteiner": ledd, knokler og muskler.
Start med å velge ledd (joint)
Leddene bruker du til å koble sammen knoklene (bone).
Musklene må festes mellom to knokler.
Når du trykker på Evolve, slippes skapningen din løs, og evolusjonen starter ved hjelp av en genetisk algoritme.
Du kan spille Evolution i nettleseren eller laste det ned på PC eller Mac.
Hvor langt klarer skapningen din å løpe? Sammenlign med de andre i klassen. Kanskje dere vil arrangere en konkurranse mellom alle de nye skapningene i klassen?
Hva kjennetegner de skapningene som klarer å løpe lengst? Sammenlign med dyr som er kjent for å være gode løpere. Hva finner dere ut?
Sammenlign musklene i spillet med muskler i virkeligheten. Kommenter likheter og ulikheter.
Hvilken oppgave har musklene
i virkeligheten?
i denne simuleringa?
Hva er oppgaven til hjernen i denne simuleringen?
Hvorfor heter spillet "Evolution"? Forklar.
Å kunne bevege seg regnes som en livsprosess, en prosess som kjennetegner alle levende organismer. Finn eksempler som bekrefter dette. Klarer du å finne eksempler der dette ikke stemmer?
Diskuter: Hvordan kan en slik simulering brukes til å utvikle roboter som ligner på mennesker?