Feltarbeid: suksesjonsprosesser i veikanten
Hensikten med dette feltarbeidet er å undersøke et plantesamfunn i en ny (ett år gammel) og i en litt eldre veikant (tre til fire år gammel) for å vurdere hvor de er i suksesjonsprosessen.
Primærsuksesjon – på bar bakke
Primærsuksesjon er den langsomme utviklingen som starter når et livløst område blir tilgjengelig for levende organismer. Etter hvert kan noen organismer ta området i bruk. Dette påvirker miljøet, slik at det kan gi livsvilkår for andre organismer. På denne måten dannes et økosystem som gradvis endrer seg med tiden.
Sekundærsuksesjon – jordsmonn er på plass
Sekundærsuksesjon er utviklingen som følger etter en større forandring i miljøforholdene i et etablert økosystem. De nye forholdene vil gi livsgrunnlag for organismer med andre miljøkrav og andre miljøtilpasninger enn dem som levde der før.
Pionerfasen
På dyrket mark som blir liggende brakk, vil det til å begynne med komme opp en mengde ettårige plantearter, som linbendel og vassarve. Dette kaller vi et pionersamfunn. Deretter kommer flerårige planter som balderbrå, åkerdylle, prestekrage og engkvein.
Konsolideringsfasen
Etter hvert kommer lyskrevende små busker av løvtrær inn (osp, bjørk og or), og dette kalles ofte løvkratt. Mens løvtrærne vokser opp, kommer også små bartrær opp i skogbunnen, og vi får en blandingsskog. Denne fasen kalles gjerne konsolideringsfasen.
Klimaksfasen
Etter hvert vil skogen bli stabil og domineres av bartrærne, og vi har fått et såkalt klimakssamfunn.
flora eller ark med bilde av planter
blyant og papir
refleksvester til alle
Finn en veikant langs en vei som ble anlagt for cirka ett år siden.
Kartlegg hvilke planter du finner i veikanten. Tegn gjerne en skisse over området og hvor du finner de ulike plantene.
Finn en veikant som ble anlagt for tre til fire år siden.
Kartlegg hvilke planter du finner i veikanten. Tegn gjerne en skisse over området og hvor du finner de ulike plantene.
- Lag en oversikt over de ulike planteartene du fant i de to veiskjæringene.
- Sammenlign de to oversiktene du har laget. Ser du noen likheter eller forskjeller?
Gjør rede for eventuelle likheter eller forskjeller du har sett ved å sammenligne de to oversiktene dine.
- Kan du si noe om hvor disse veikantene er i suksesjonsprosessen?
- Hva slags suksesjon har vi sett her?
- Hvordan tror du veikantene vil se ut om ti år dersom de blir liggende urørt?
- Tegn en illustrasjon av de ulike fasene i suksesjonen som kan komme her.