Njuike sisdollui
Bargobihttá

Feltarbeid: virvelløse dyr i innsjøen

Innsjøen er et viktig leveområde for mange virvelløse dyr. Noen av artene tilbringer hele livet i vann, mens andre forlater vannet etter å ha gjennomgått de første stadiene i livssyklusen sin. Flere av artene vi finner her, har helt spesielle tilpasninger til et liv i og ved vann.

Hensikt

I dette feltarbeidet skal dere samle inn og undersøke virvelløse dyr som lever i og ved en innsjø.

Framgangsmåte

Del 1. Innsamling av dyr

  • Dere kan samle dyr ved å plukke direkte fra vegetasjonen i og ved innsjøen. Bruk pinsett og insektsuger.

  • En annen metode kan være å legge en hvit duk under et tre eller en busk og banke/riste på treet eller busken. Etterpå kan dere samle opp dyr som har falt ned på duken.

  • En sommerfuglhåv er fin å bruke for å fange flygende insekter som sommerfugler, øyenstikkere og vannymfer.

  • Ta sedimentprøver (bunn/mudder) ved hjelp av håv med metallgitter/sil. Overfør prøvene til plastbakker. Skyll med vann, og undersøk om dere finner noen dyr.

  • Samle det dere finner av vannlevende dyr, i småbokser (med vann). Hvis dere skal ta vare på dyrene til senere, må de avlives med sprit. Det er også mulig å ta vare på dyrene levende hvis dere har et akvarium eller lignende på skolen.

Del 2. Artsbestemmelse på laboratoriet

Bruk oversiktene i lenkene under til å bestemme hva dere har funnet.

Resultater

Lag oversikter som viser hvilke dyr dere fant. Dere kan for eksempel sortere organismene i systematiske grupper som

  • krepsdyr (klasse)

  • bløtdyr (rekke)

  • leddormer (rekke)

  • insekter (klasse)

  • edderkoppdyr (klasse)

eller ta utgangspunkt i hvordan dyrene skaffer seg næring (om de er planteetere, rovdyr eller nedbrytere).

Bruk bilder eller preparater av innsamlede insekter i oversiktene dere lager.

Spørsmål

  1. Kan utvalget av dyr dere fant, si noe om hva slags type innsjø dere har arbeidet i?

  2. Hvordan kan de virvelløse dyrene påvirke andre levende organismer i innsjøen? Kan de virvelløse dyrene påvirke de abiotiske forholdene? Forklar.

  3. Noen insekter gjennomgår en såkalt ufullstendig forvandling (hemimetabol) i løpet av livssyklusen sin. Hva betyr det? Finn ut hvilke insekter dette gjelder. Fant dere noen av disse i eller ved innsjøen?

  4. Hva kjennetegner insekter som gjennomgår fullstendig forvandling (holometabol)?

  5. Noen insekter lever hele livet sitt i vann. Det gjelder blant annet vannkalver og buk- og ryggsvømmere. Sammenlign utseende og oppbygning hos vannlevende insekter med insekter som lever på land. Hvilke forskjeller finner dere? Hva sier dette om tilpassing til et liv i vann og på land?

  6. Insekter som lever hele livet i vann, har vinger – i likhet med de fleste andre insekter. Hvorfor har de det når de lever i vann? Kunne de klart seg uten vinger? Forklar.

  7. Hva spiser de virvelløse dyrene? Finn eksempler på kjøttetere, planteetere, altetere og nedbrytere. Spiser alle virvelløse dyr det samme gjennom hele livssyklusen sin?

  8. Hvor fant dere flest dyr? Lever det dyr på alle dyp i innsjøen? Hvordan er de biotiske og abiotiske forholdene der dere fant flest arter?

  9. Hva skjer med de virvelløse dyrene om vinteren?

  10. Finn eksempler på tilpasninger hos ulike grupper av dyr. (vannløper, vannskorpion og vannedderkopp).

  11. At en art har aldersstadier som er svært ulike, kan være en god strategi med tanke på tilpassing til ulike nisjer. Finn eksempler på dette, og forklar.

Guoskevaš sisdoallu