Forsøk: Celler i ulike miljøer
I dette forsøket skal du undersøke hvordan planteceller og blodceller oppfører seg i ulike miljøer, og bli kjent med passiv transport gjennom cellemembranen.
- Stikk et hull på siden av en finger, og klem ut en bloddråpe.
- Lag et mikroskopipreparat ved å plassere bloddråpen på et objektglass, og stryk den utover med et annet objektglass. Bloddråpen bør være så tynn som mulig. Legg over dekkglass.
Se på preparatet under mikroskop med lav forstørrelse. Øk deretter forstørrelsen når du har fått et skarpt bilde. Ta gjerne bilder med mobiltelefonen gjennom okularet.
- Hva ser du?
- Kan du se forskjellen på røde og hvite blodceller?
- Hvilken form har de røde blodcellene?
- Lag hypoteser for hva du tror vil skje med blodcellene når du endrer det ytre miljøet deres ved å tilføre mettet saltløsning, rent vann eller fysiologisk saltvann.
Mettet salt-løsning: Tilsett noen dråper mettet salt-løsning ved kanten av dekkglasset. Bruk eventuelt filterpapir for å trekke saltløsningen inn i preparatet. Observer hva som skjer.
Rent vann: Lag et nytt mikroskopipreparat, og tilsett rent vann ved kanten av dekkglasset. Observer hva som skjer.
Fysiologisk saltvann: Lag et tredje mikroskopipreparat, og tilsett fysiologisk saltvann ved kanten av dekkglasset. Observer hva som skjer.
Hva skjer med blodcellene i de ulike miljøene?
Hvilket av miljøene illustrerer kroppen?
Snitt med en skalpell (cirka 1 cm x 1 cm) på innsiden av et løkskjell. Bruk pinsett til å løsne løkhuden. Dersom løkbiten er så tynn at den er nærmest gjennomsiktig, har du gjort rett.
Lag et mikroskoppreparat ved å plassere den røde huden på av løkskjellet på et objektglass. Løkhuden bør være mindre enn objektglasset. Legg forsiktig på et dekkglass uten å trykke det på.
Se på preparatet under mikroskop med lav forstørrelse. Øk deretter forstørrelsen når du har fått et skarpt bilde. Ta gjerne bilder med mobiltelefonen gjennom okularet.
Hva ser du?
Kan du finne celleveggen, cellekjernen og vakuolen?
Hvilken form har løkcellene?
Lag hypoteser for hva du tror vil skje med løkcellene når du endrer deres ytre miljø ved å tilføre mettet saltløsning, rent vann eller fysiologisk saltvann.
Mettet salt-løsning: Tilsett noen dråper mettet salt-løsning ved kanten av dekkglasset. Bruk eventuelt filterpapir for å trekke saltløsningen inn i preparatet. Observer hva som skjer.
Rent vann: Lag et nytt mikroskopipreparat, og tilsett rent vann ved kanten av dekkglasset. Observer hva som skjer.
Fysiologisk saltvann: Lag et tredje mikroskopipreparat, og tilsett fysiologisk saltvann ved kanten av dekkglasset. Observer hva som skjer.
Hva skjer med løkcellene i de ulike miljøene?
Kan du snu (reversere) prosessen som skjer?
Hvilket av miljøene illustrerer en normal plante?
Hvilke abiotiske faktorer kan påvirke vannbalansen i en plante?
Notater, bilder og tegninger er nyttig dokumentasjon.
- Hvilken type passiv transport har du observert i dette forsøket? Forklar denne typen transport.
Stemte hypotesene dine? Forklar hva som skjer når du
tilsetter mettet salt-løsning
tilsetter rent vann
tilsetter fysiologisk saltvann
Forklar begrepene: hypo-osmotisk, iso-osmotisk og hyper-osmotisk.
Sett sammen en bildeserie som viser hva som skjer med de to celletypene i de tre ulike miljøene. Skriv en forklarende tekst til hvert av bildene.
Forklar likheter og forskjeller mellom dyre- og planteceller ut fra det du har observert.
Hva betyr plasmolyse?
Hvilken fysiologisk betydning har vannbalansen for
encellede organismer som for eksempel tøffeldyr?
flercellede organismer som dyr og planter?
Guoskevaš sisdoallu
Passiv transport av vann kalles osmose. Osmose sørger for at cellene kan regulere vannbalansen uten at det kreves bruk av energi.
Planter, dyr og sopp er, sammen med noen flere organismer, bygd opp av eukaryote celler og har dermed mange fellestrekk i oppbygning og indre struktur.