Eksempler på eksamensoppgaver for elektro og datateknologi
Hvordan er eksamensoppgavene utformet?
Eksamensoppgaven består gjerne av et bredt tema som dekker mange av kompetansemålene i naturfag. Sammen med oppgaven får du oppgitt ei liste med forsøk eller andre praktiske oppgaver.
Du bruker forberedelsestida til å sette deg inn i det temaet du har fått, og forsøkene som er oppgitt.
Oppgave 1. Enøk-tiltak
Tenk deg at du jobber som energirådgiver. En familie på fire har kjøpt et hus fra 1994. Strømregningen er høy, og familien vil ha tips om hvordan den kan bli lavere.
Se Oppdrag: Foreslå enøk-tiltak for å få tips til hvordan du kan gå fram ved en slik forespørsel.
Kompetansemål i læreplanen
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
utforske og presentere teknologi knyttet til eget utdanningsprogram og vurdere den i et bærekraftsperspektiv
gjøre rede for sammenhenger mellom elektrisk energi og effekt og presentere noen energieffektive løsninger i bygg
bruke begrepene vekselstrømteknologi, likestrømsteknologi, energilagring og virkningsgrad for å beskrive og drøfte metoder for bærekraftig energiproduksjon
risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte
Oppgave 2. Teknologi og bærekraft
Du skal utforske og presentere teknologi knyttet til bygg- og anleggsteknikk og vurdere den i et bærekraftsperspektiv.
Aktuelle stikkord
- Hva er teknologi? Gi eksempler.
- Hvordan brukes den aktuelle teknologien i utdanningsprogrammet ditt?
- Hvilke fordeler gir denne teknologien?
- Vurder hvilken positiv og negativ innvirkning teknologien kan ha på en bærekraftig utvikling.
- Kan teknologien knyttes til ett eller flere av bærekraftsmålene?
- Foreslå mulige forbedringer av teknologien.
Forsøk
Forslag til forsøk
Her må aktuelle forsøk tilpasses den problemstillingen du har jobbet med.
Kompetansemål i læreplanen
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
utforske og presentere teknologi knyttet til eget utdanningsprogram og vurdere den i et bærekraftsperspektiv
gjøre rede for sammenhenger mellom elektrisk energi og effekt og presentere noen energieffektive løsninger i bygg
bruke begrepene vekselstrømteknologi, likestrømsteknologi, energilagring og virkningsgrad for å beskrive og drøfte metoder for bærekraftig energiproduksjon
utforske en selvvalgt problemstilling knyttet til eget utdanningsprogram, presentere funn og argumentere for valg av metoder
Oppgave 3. Helse og livsstil
Velg et aktuelt helse- og livsstilsspørsmål som du drøfter, eller ta utgangspunkt i en av casene i artikkelen Livsstilsvaner hos norske ungdommer.
Presenter det du finner ut.
Tips!
I artikkelen Livsstilen din ligger det et regneark som inneholder resultater fra en stor undersøkelse om livsstilen til ungdom.
Velg deg ett eller noen få områder som du undersøker nærmere. Lag grafiske framstillinger, og presenter det du finner ut.
Aktuelle stikkord
- Hva menes med helse?
- Hva er livsstil?
- Hva er sammenhengen mellom helse og livsstil?
- Hva mener du kjennetegner god helse?
- Hvorfor er spørsmålet du har valgt, aktuelt?
Hvordan kan du kople spørsmålet til andre kompetansemål i læreplanen?
På hvilken måte er det å ha god helse viktig i ditt framtidige yrke?
Forsøk
Forslag til forsøk
Forsøk: Påvisning av monosakkarider
Forsøk: Påvisning av protein og karbohydrat i melk
Kompetansemål i læreplanen
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
drøfte aktuelle helse- og livsstilspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder
gjøre rede for funksjonene til noen næringsstoffer og diskutere hvorfor et variert kosthold er viktig i et helse- og bærekraftsperspektiv
risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte
Oppgave 4. Mat og helse
Foran deg har du et utvalg matvarer (for eksempel melk, sukker, mel, potetmel, olivenolje, eple, eggehvite).
- Planlegg et forsøk der du skal undersøke innholdet av ett eller flere næringsstoffer i disse matvarene (for eksempel påvise stivelse eller protein).
- Forklar og vis hvordan du vil gjennomføre et slikt forsøk.
- Hvordan vil du gå fram for å risikovurdere forsøket?
- Hva gjør du med eventuelt avfall fra forsøket?
- Hva menes med næringsstoffer?
- Velg ett eller flere næringsstoffer. Forklar hvordan de er bygget opp, hva som skjer med dem i kroppen, og hva som kan være gode kilder til disse næringsstoffene.
Gjør kort rede for funksjonen til det næringsstoffet / de næringsstoffene du har valgt.
Forklar og vis hvordan du kan påvise disse næringsstoffene.
- Hva mener vi med et variert kosthold?
Hva er sammenhengen mellom kosthold og helse?
På hvilken måte er godt kosthold og god helse viktig i ditt framtidige yrke?
Kommenter påstanden "Det er ikke bærekraftig å spise kjøtt", eller finn en annen påstand om kosthold og vurder hvor pålitelig den er.
Forsøk
Forslag til forsøk
Forsøk: Påvisning av monosakkarider
Forsøk: Påvisning av protein og karbohydrat i melk
Kompetansemål i læreplanen
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
gjøre rede for funksjonene til noen næringsstoffer og diskutere hvorfor et variert kosthold er viktig i et helse- og bærekraftsperspektiv
drøfte aktuelle helse- og livsstilspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder
- risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte
Oppgave 5. Presenter ei selvvalgt problemstilling
I løpet av skoleåret har du jobbet med ei selvvalgt problemstilling. Presenter det du har funnet ut, og argumenter for den metoden du valgte å bruke.
Aktuelle stikkord
- Hvorfor valgte du denne problemstillinga?
- Hvilke hypoteser har du jobbet med?
- Hvordan undersøkte du om hypotesene stemte?
- Hva fant du ut?
- Hvordan henger det du har funnet ut, sammen med andre emner i naturfag og andre fag?
- Hvordan er det du har funnet ut, relevant for utdanningsprogrammet ditt?
Forsøk
Forslag til forsøk
Her må aktuelle forsøk tilpasses den problemstillinga du har jobbet med.
Kompetansemål i læreplanen
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
utforske en selvvalgt problemstilling knyttet til eget utdanningsprogram, presentere funn og argumentere for valg av metoder
risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte
utforske og presentere teknologi knyttet til eget utdanningsprogram og vurdere den i et bærekraftsperspektiv
Kilde
Utdanningsdirektoratet. (2020). Læreplan i naturfag (NAT01‑04). Fastsatt som forskrift. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/nat01-04