Njuike sisdollui
Bargobihttá

Ulike konflikter mellom barn

Her kan du reflektere over hvordan du kan håndtere ulike konflikter mellom barn. Du får også mulighet til å erfare selv gjennom et rollespill hvordan du kan hjelpe og støtte barn i ulike konflikter.

Del 1. Situasjonsbeskrivelser

Som barne- og ungdomsarbeider må du følge med og ta signaler på alvor. For noen barn kan det være vanskelig å vurdere hvordan andre opplever dem og det de gjør i leken. Det er heller ikke så enkelt for dem å se følgene av det de gjør, og de forstår kanskje ikke selv hvorfor det blir som det blir.

Barne- og ungdomsarbeideren kan hjelpe dem med å forstå det som skjer, og veilede dem i konkrete situasjoner. I en konflikt mellom barn kan du bidra ved å mekle og ved å hjelpe barna med å finne løsninger og inngå kompromisser.

Konflikt mellom småbarn

Otto og Johannes er begge to år og veldig glad i å leke med den gule, fine traktoren i barnehagen. I dag er det Otto som finner traktoren først, og han er i fin lek med den når Johannes kommer og tar traktoren fra ham. Johannes tar med seg traktoren og holder den høyt i været slik at Otto ikke kan få tak i den. Otto prøver å få tak i traktoren igjen, men klarer det ikke, og han begynner å gråte.

Konflikt i barnehagen

I barnehagen leker Petra og Klara sammen i sandkassa. Begge er fem år. Du observerer at de leker godt sammen i dag. Tidligere har du observert at Petra kan være litt dominerende i leken, og at Klara blir litt lei av å bli bestemt over. Når du er borte for å hjelpe et annet barn med å tømme skoen for sand, kommer Petra gråtende bort til deg og forteller at Klara ikke vil leke sammen med henne lenger. Hun sier at "Klara er dum, hun er kjempedum."

Konflikt på SFO

Jenny, Anna, Martin og Sigve leker med ball på uteområdet. Oliver står og kikker på, og etter en stund tar han ballen og sparker den langt av gårde. Sigve blir så sint at han går bort til Oliver og gir ham en dytt i ryggen. Oliver faller. Anna og Jenny roper at han er dum, og at han må hente ballen. Oliver reiser seg opp, springer bak skolen og gråter.

Jobb med situasjonsbeskrivelsene

Jobb sammen i par eller grupper. Velg en av situasjonene over, og reflekter sammen om spørsmålene nedenfor. Etter at dere har gått gjennom en situasjon, kan dere jobbe videre med neste.

  1. Hva vil dere gjøre i denne situasjonen? Forklar og begrunn hvorfor dere vil gjøre det på den måten.

  2. Hvordan vil dere kommunisere for å skape trygghet for alle barna i konflikten?

  3. Hvordan kan dere ivareta alle barnas følelser?

  4. Hvordan vil dere samtale med barna og veilede dem om ulike løsninger? Beskriv konkret hva dere vil si og gjøre.

  5. Hvordan vil dere gå fram for å tilby deres hjelp til det barnet som strever med samspillet med andre?

  6. Hvordan vil dere i denne situasjonen jobbe for å skape nære bånd og gode relasjoner mellom deg som voksen og barna?

  7. Hva kan dere gjøre for å styrke barnas selvfølelse og selvtillit i denne situasjonen?

Del 2. Rollespill

Lag et rollespill med en konflikt som har oppstått mellom barn. Velg selv alder på barna.

  • En av dere spiller rollen som barne- og ungdomsarbeider som forsøker å hjelpe og støtte barna i konflikten. De andre spiller barna.

  • Øv gjerne flere ganger slik at alle på gruppa får prøvd å spille barne- og ungdomsarbeider.

  • Diskuter etter hver øvelse hvordan det opplevdes å være barn, og hvordan det var å være barne- og ungdomsarbeider.

Spill rollespillet for klassen. Her kan dere velge om dere vil spille det, eller om dere vil filme rollespillet og vise filmen for klassen.

Refleksjon i klassen

  • Hvordan kan man unngå at en konflikt ender med en
    vinner og en taper?

  • Fins det uløselige konflikter?

  • Hvordan kan dere løse opp i konflikter på andre måter enn ved bare å stoppe konflikten?

  • Hvordan kan konfliktene bidra til å utvikling og læring?

  • Konflikter er ulike og oppleves forskjellig. Hva er det viktig at en barne- og ungdomsarbeider gjør for å veilede, hjelpe og støtte barn og unge i en konflikt?