Njuike sisdollui
Bargobihttá

Definisjonsmakt

Definisjonsmakten i arbeidet med barn og unge er stor. Hvordan du utøver makt, har betydning for barns trivsel og trygghet, utvikling og læring. Det er derfor svært viktig at du er bevisst hvilken makt du har, og hvordan du utøver den.

På sjørøvertokt

Tre gutter på fem år leker Kaptein Sabeltann med sverdene som de har laget av papp. Petter, som er barne- og ungdomsarbeider, sier at de kan leke på klosserommet fordi de vil leke litt mer voldsomt og høylytt enn resten av barnegruppen. Guttene går glade inn på klosserommet og leker en god stund. Etter en stund går Petter inn for å se hvordan det går med guttene. Han ser at de styrer skuten, som de har bygd av klosser, og er på sjørøvertokt.

Litt senere når Petter sitter og leser en bok for tre andre barn, hører han en av guttene gråte. Gutten kommer ut fra klosserommet. Petter hører en annen voksen som spør hvorfor han gråter. Gutten forklarer at en av de andre guttene som han lekte med, stakk ham med sverdet.

Den voksne tramper da av gårde inn på klosserommet for å finne gutten som har gjemt seg bak "skuta". Den voksne drar gutten ut av klosserommet. Hun holder ham i hånden mens hun sier: "Det er ikke greit å stikke eller slå andre, det vet du! Nå kan du sette deg på benken her og sitte her til jeg sier ifra at du kan gå!"

Oppgaver

  1. Hva mener du om håndteringen i denne situasjonen?
  2. Hvordan kunne situasjonen vært løst på en omsorgsfull måte?
  3. Er det greit å straffe et barn slik den voksne gjør her?
  4. Hva kan Petter gjøre når han opplever at den andre voksne utøver slik definisjonsmakt overfor et barn?
  5. Hvordan kan du gripe inn når medarbeidere utøver makt overfor barn? Hvordan kan du hjelpe barnet i den situasjonen?
  6. Hvordan kan dere i kollegiet arbeide for å bli bevisst egen makt i det arbeidet dere gjør?
  7. Beskriv hvilken makt du har i arbeidet med barn og unge.
  8. Hvorfor er det viktig å være bevisst denne makten?