HMS-arbeid i nærbutikken
En arbeidsgiver plikter å ha rutiner for systematisk HMS-arbeid på arbeidsplassen. Hvordan ser det ut i nærbutikken din? I denne oppgaven skal du ta en prat med den daglige lederen om dette.
Det er mye å passe på for å ivareta HMS når man driver butikk. I denne oppgaven skal du oppsøke en butikk i nærområdet ditt og snakke med den daglige lederen. Om dette ikke lar seg gjøre, kan du sende en e-post til en butikk og høre om de har tid til å svare på noen spørsmål.
Forarbeid
- Sett deg inn i HMS-regelverket som gjelder for en butikk i nærområdet – det kan være hvilken som helst type butikk.
- Ring butikken, presenter deg høflig, fortell at du jobber med et HMS-prosjekt på skolen, og undersøk om de har mulighet til å treffe deg for et intervju.
- Avtal et møte med den daglige lederen for å snakke om HMS-arbeidet i butikken.
- Med utgangspunkt i arbeidsmiljøloven §3-1 og Arbeidstilsynets HMS-opplæring for ledere skal du lage et intervju med den daglige lederen der han eller hun forteller om hvordan de som arbeidsgiver driver et systematisk HMS-arbeid.
Oppgave
- Gjennomfør intervjuet, og still spørsmål dersom du lurer på noe.
- Spør om du kan ta noen bilder som du kan bruke i presentasjonen.
- Lag en presentasjon av intervjuet, og gjør en vurdering av det systematiske HMS-arbeidet.
- Presenter resultatet for hverandre i klassen.
Etterarbeid
- Diskuter hvorfor systematisk HMS-arbeid er viktig.
Guoskevaš sisdoallu
CC BY-SADán lea/leat čállán Cathrine Meyer Johansen.
Maŋemusat ođastuvvon 06/17/2020