Njuike sisdollui
Bargobihttá

Håndtering av uenighet

Når flere mennesker jobber sammen, kan det oppstå uenighet om hvordan ulike oppgaver skal løses, og hva som skal prioriteres. Hvordan kan du håndtere uenigheter og konflikter til beste for alle involverte parter?

Konflikter kan oppstå dersom noen opplever at de blir urettferdig behandlet.

Individuelle oppgaver

  1. I hvilke situasjoner har du opplevd å bli urettferdig behandlet?

  2. Gi eksempler på at andre blir, eller har blitt, urettferdig behandlet.

  3. Hva er forskjellen på en verdikonflikt og en familiekonflikt?

  4. Hvilke følelser kan utløses når du er involvert i en konflikt?

  5. Hvorfor er det lurt å ta tak i konflikter så tidlig som mulig?

  6. Hvilke råd vil du gi til venner eller kollegaer som er uenige, slik at de kan løse konflikten?

Diskuter med en medelev

  1. Hva er forskjellen på å behandle alle rettferdig og å behandle alle likt?

  2. Er det rettferdig å behandle alle likt? Bruk eksempler til å begrunne svaret ditt.

  3. Hvordan kan konflikter på arbeidsplassen føre til læring og utvikling? Begrunn svaret.

  4. Velg deg et yrke innen helse- og oppveksttjenestene som du kan tenke deg å utdanne deg til. Hvilke konflikter tror du kan oppstå i dette yrket mellom

    1. kollegaer

    2. fagarbeidere og brukere eller pårørende av tjenesten

  5. Beskriv en konflikt som du eller noen du kjenner, er, eller har vært, involvert i.

    1. Hvilken modell for konflikthåndtering vil være lurt å bruke for å løse denne konflikten?

    2. Forklar hvordan og hvorfor denne modellen kan bidra til å løse konflikten.

Guoskevaš sisdoallu