Njuike sisdollui
Bargobihttá

Kommunikasjonsferdigheter

Kommunikasjonsferdigheter handler om hvordan du bruker kunnskapene og kompetansen din om kommunikasjon i møte med andre.

Kommunikasjon på arbeidsplassen

  1. Hva er viktige ferdigheter når du skal kommunisere med

    • brukere av helse- og oppveksttjenester

    • kollegaer på arbeidsplassen

    • pårørende eller foresatte

  2. Hvorfor er det viktig å tilpasse kommunikasjonen til andre menneskers alder, kultur og livssituasjon?

  3. Hvordan kan manglende kommunikasjonsferdigheter føre til uenighet og konflikt på arbeidsplassen? Bruk eksempler til å forklare.

  4. Lag en plakat med tips for god kommunikasjon på jobb.

  5. Dersom dere har en plakat i klasserommet med råd for godt klassemiljø, kan du sammenligne plakaten du lagde i oppgave 4, med denne. Hvilke likheter og ulikheter finner du?

  6. Reflekter individuelt og sammen med en eller flere medelever over sammenhengen mellom kommunikasjonsferdigheter og miljø i klassen eller på arbeidsplassen.

Guoskevaš sisdoallu

Bihtát ja doaimmat
Observasjon og kommunikasjon

Hva innebærer det at du som fagarbeider i helse- eller oppveksttjenestene skal bruke observasjons- og kommunikasjonsferdigheter i arbeidet?

Bihtát ja doaimmat
Hva er god kommunikasjon?

Hvordan kan vi sammen få til bedre kommunikasjon? En fagperson gir noen gode råd.