Undersøk unge sin kritiske mediekompetanse
I dette arbeidsoppdraget skal dere øke den kritiske mediekompetansen i en ungdomsskoleklasse. Dere ønsker å få hver enkelt elev til å bli agent i egen mediehverdag.
Ta kontakt med en ungdomsskole i nærheten og gjør avtale om å få komme på besøk i en klasse.
Sett dere godt inn i ressursene under. Dere må regne med å bruke tid både på skolen og hjemme for å komme dere gjennom alle oppgavene.
Lag en plan for timene, sorter inn og ut oppgaver dere vil og ikke vil ha med. Be læreren deres om å godkjenne planen. Tilpass planen dersom det er nødvendig. Noen innspill:
Introduser uttrykket "agent i egen mediehverdag"
Organiser og hjelp elevene til å løse oppgavene i "Hekta? Et kodekammer om din digitale hverdag". Pass på tida!
Kom gjerne tilbake til uttrykket "agent i egen mediehverdag" til slutt i økta. Fikk elevene lyst til å bli agenter i egen mediehverdag?
Gjennomfør opplegget. Dokumenter hvordan opplegget gikk.
Fikk dere gjennomført planen?
Hvordan var engasjementet til elevene?
I hvilken grad fikk elevene forståelse for og lyst til å være agent i egen mediehverdag?
Dere er tilbake i egen klasse. Del erfaringer. Hva var morsomt eller interessant, hva var utfordrende? Gikk det slik dere hadde tenkt? Ville elevene bli agent i egen mediehverdag? Fikk dere styrket elevene sin kritiske mediekompetanse?
Guoskevaš sisdoallu
Kritisk mediekompetanse handler om å kunne stille kritiske spørsmål til alt som har med mediene å gjøre: produksjon, språk, representasjon og publikum.