Hvor går grensa? #metoo og mediemakt
#metoo-kampanjen
#metoo startet som en kampanje i sosiale medier i oktober 2017. Kvinner delte historier om overgrep og seksuell trakassering og brukte emneknaggen #metoo. Dette har gjort det enklere å gi beskjed om overtramp, og mange organisasjoner har fått på plass rutiner for hvordan de skal behandle saker om trakassering på arbeidsplassen.
1. Diskuter: Hvor går grensa?
Kvinner og jenter over hele verden har støttet #metoo-kampanjen. Mange politikere og kulturkjendiser har blitt avslørt for sin oppførsel og har måttet forlate sine stillinger. I Frankrike mener noen at det nå har gått for langt, og at menn må få lov til å flørte.
Se tekstet versjon på NRK TV: Urix 15. januar 2018.
Diskuter i grupper, gjerne på tvers av kjønn:
- Hvor går grensa mellom trakassering og flørt?
- Når skal vi si fra om at noe ikke er greit?
2. Se videoen og søk på nettet
Se tekstet versjon på NRK TV: Urix 15. januar 2018.
Søk på #metoo i ulike søkemotorer, avisdatabaser, avishus og sosiale medier. Finn svar og gjør dere opp en mening om disse spørsmålene:
- Hva handler de siste #metoosakene om? Når er de fra?
- Hvilke vinklinger finner dere i journalistiske saker om #metoo i mediene?
- Plukk ut noen kilder som dere setter dere grundig inn i, og presenter for andre.
3. Diskuter
- Hvilken betydning hadde sosiale medier for utbredelsen av #metoo-kampanjen i 2017?
- Hvilken betydning har tradisjonelt journalistisk arbeid for #metoo og seksuell trakassering?
- Hva har medienes makt å gjøre med #metoo-kampanjen? Hvorfor må mediene passe på å balansere makten sin i #metoo-saker?
4. Skriv
Skriv en fagtekst med tittelen: "Medienes makt og #metoos betydning for individ og samfunn". Formuler en avgrenset problemstilling og referer til kilder i teksten.