Njuike sisdollui
Bargobihttá

Nyheter, algoritmer og filterbobler

I dag er sosiale medier de unges viktigste nyhetskilde. Distribusjonen av nyheter og journalistisk innhold i sosiale medier blir påvirket av algoritmer. Hvilke konsekvenser kan det få?

Algoritmer

I dag brukes algoritmer i ulike deler av mediebransjen for å styre informasjonstilgangen vår. Det gjelder både kommersielle tjenester, nyhetstjenester og søketjenester.

Også distribusjonen av nyheter og journalistisk innhold blir påvirket av algoritmer.

Tall fra Medietilsynet viser at sosiale medier er de unges viktigste nyhetskilde.

Oppgave 1 Filtrerte nyhetssaker i sosiale medier

Velg en SoMe-kanal, for eksempel Facebook, Snapchat eller Instagram.

A) Undersøk og vurder

  • Hvilket journalistisk innhold får du opp i nyhetsstrømmen din?

  • Les gjennom noen av sakene. Hvordan vil du vurdere innholdet? Opplever du sakene som relevante og engasjerende? På hvilken måte?

B) Velg ut en nyhetssak som engasjerer deg, og studer saken

  • På hvilken måte engasjerer denne nyheten deg?

  • Hvorfor har du fått tilgang til akkurat dette nyhetsinnholdet, tror du? Begrunn svaret ut fra det du har lært om stordata og algoritmer.

  • Presenter svaret ditt for en medelev.

C) Refleksjon med medelev

  • Ifølge Medietilsynet er sosiale medier de unges viktigste nyhetskilde. Hva er utfordringene ved det?

  • Hva kan skje når redaktørstyrte medier mister fotfestet som nyhetskilder?

  • Algoritmestyrte anbefalinger av nyheter kan tilby publikum relevant og persontilpasset innhold, og kan også ha innvirkning på brukeropplevelsen. Hvilke positive konsekvenser kan det ha for samfunnet?

Oppgave 2 Klassediskusjon om filterbobler

Når distribusjonen av nyheter blir påvirket av algoritmer, kan det føre til .

Brukerne mottar nyheter som bekrefter egne synspunkter, mens informasjon som ikke stemmer med egne oppfatninger, blir sortert bort. Det kan få konsekvenser for demokratiet vårt.

A) Diskuter påstanden "Filterbobler kan true demokratiet"

Gjennomfør en klassedebatt der dere tar for dere påstanden. La diskusjonen foregå gjennom skriftlige innlegg på Facebook eller i en annen chattekanal.

  1. Finn argumenter for og mot påstanden, og skriv dem ned.

  2. Presenter argumentene dine for personen du sitter ved siden av. Kom med innspill og tilbakemeldinger til hverandre.

  3. Opprett et digitalt diskusjonsforum.

  4. Publiser argumentene som innlegg. Alle i klassen bør publisere minst ett innlegg.

  5. Vær saklig, og vis ytringsansvar!

  6. Ta deg tid til å lese argumentasjonen til resten av klassen. Kom med motargumenter der det passer.

B) Sluttrefleksjon

  • Hvilke digitale spor har du etterlatt i denne debatten?

  • Hvilke konsekvenser kan det få?

  • Hva er utfordringene ved å bruke Facebook eller andre sosiale medier som diskusjonsforumer i skolesammenheng?

Guoskevaš sisdoallu

Fágaávdnasat
Stordata og algoritmer

Hva er hensikten med bruken av stordata og algoritmer, og hvordan kan dette true demokratiet vårt?

Fágaávdnasat
Vi lever i en filterboble

Når du søker på Google, sørger en algoritme for å gi deg informasjon som stemmer med de synspunktene som inngår i brukerprofilen din. Er det så farlig, da?