Digital valgkamp på sosiale medier
Hensikten med politisk reklame er å påvirke holdninger til politiske spørsmål. Kommunikasjonsstrategier i sosiale medier er blitt en viktig del av dagens politiske valgkamp. Gjennom personrettet og skreddersydd politisk reklame på sosiale plattformer har politikerne en unik mulighet til å påvirke deg og andre førstegangsvelgere.
Jobb i grupper og sett dere inn i et tildelt eller et selvvalgt parti. Undersøk og diskuter følgende: Hvordan fører partiet sin politiske valgkamp på sosiale medier?
1. Individuell forberedelse til gruppearbeid
a) Sett deg inn i hva partiet står for.
Les fagartikkelen "Hva står de politiske partiene for?" og noter deg hva partiet som gruppa di skal undersøke, er opptatt av.
Søk og let i sosiale medier og finn eksempler på politisk reklame fra partiet gruppa di skal jobbe med.
b) Noter svar på spørsmålene for hvert av eksemplene du jobber med:
I hvilke sosiale mediekanaler finner du den politiske reklamen?
Hva er budskapet i den politiske reklamen?
Vurder hvordan budskapet henger sammen med det partiet står for.
Hvilke er de viktigste virkemidlene som blir brukt?
Hvem tenker du er målgruppa for reklamen?
2. Arbeid i gruppa
a) Presenter ett eller to eksempler hver.
Velg ett eller to eksempler du presenterer til gruppa di med vekt på
kanal
budskap og sammenheng til partiprogrammet
virkemidler
målgruppe
b) Sammenlikn eksemplene dere har funnet.
Hva er likheter og forskjeller?
Hvorfor får dere ulik politisk reklame?
Hva vil partiet overbevise dere om?
Hvordan vil dere oppsummere partiet sin politiske valgkamp i sosiale medier?
Diskuter: I hvilken grad blir dere påvirket av politisk reklame?
c) Forbered presentasjon til klassen: Hva kjennetegner partiets politiske valgkamp i sosiale medier?
Velg ett eller to eksempler dere presenterer i gruppa.
Oppsummer hva som kjennetegner partiets valgkamp i ulike sosiale mediekanaler.
Hvilke virkemidler blir brukt?
Hvilke budskap treffer førstegangsvelgere best, tenker dere?
3. Presentasjon og diskusjon i klassen
a) Presenter partiets politiske reklame i sosiale medier.
Hver gruppe holder sin presentasjon.
b) Diskuter spørsmålene, først i gruppa, så i klassen.
Hvilke politiske reklamer fungerer best?
- Hva tror dere påvirker førstegangsvelgerne mest? Begrunn svaret.
Diskuter påstanden: Valgkampen på sosiale medier fører til et økt fokus på politikerne som personer, og politiske saker får mindre oppmerksomhet.
Pek på positive og negative sider ved politisk reklame i sosiale medier.
Guoskevaš sisdoallu
Hensikten med politisk markedsføring er å bygge et godt omdømme og å påvirke holdninger og adferd.