Njuike sisdollui
Oahppanbálggis

Don leat dál muhtin oahppobálgás:
Medieetikk og etisk mediekommunikasjon

Bargobihttá

Hva ville du ha gjort?

I denne oppgaven skal du foreta etiske vurderinger med bakgrunn i det du vet om etisk kommunikasjon og presseetikk. Du må også ta stilling til noen etiske dilemmaer.
Video: Filmkonsulentene / CC BY-NC-ND 4.0

Oppgave 1: Gjør etiske valg

Se filmen Etisk mediekommunikasjon, og gjør egne valg ut fra det du vet om etisk kommunikasjon og presseetikk.

Oppgave 2: Diskuter etiske dilemmaer

Et etisk dilemma er en situasjon hvor ulike verdier og regelverk står i konflikt med hverandre. Uansett hva vi velger, vil det vi gjør, få negative konsekvenser for noen.

Jobb sammen i grupper på fire elever med casene nedenfor, og diskuter dere fram til hva som er rett handlemåte ut fra

  • pliktetisk tenkning

  • konsekvensetisk tenkning

Case 1

En alvorlig pandemi har rammet landet, men heldigvis har noen klart å utvikle en vaksine som er svært effektiv.

Du jobber som kommunikasjonsmedarbeider i Helsedirektoratet og har fått tildelt fem minutter i beste sendetid i Dagsrevyen. Du har fått beskjed av sjefen din at det er din jobb å overbevise vaksineskeptikere om at det er trygt å ta vaksinen. Det vil redde svært mange liv.

Rett før du går i studio, tikker det inn en melding om at en dansk kvinne er død etter å ha tatt vaksinen. Hva gjør du nå?

Case 2

Du er kommunikasjonsrådgiver i en matfabrikk. Matfabrikken har nettopp avverget en konkurs og er en sentral arbeidsplass i nærområdet.

Ett opplag matvarer har en defekt som ikke er sykdomsframkallende, men som viser seg å medføre noe ubehag hos forbrukeren. Det har samtidig kommet opp bekymringer om at den lokale vannforsyningen trenger nytt renseanlegg.

Du tenker du skal la saken forbigå i stillhet, så ringer en journalist fordi han har hørt rykter om et defekt produksjonsopplag. Hva gjør du?

Case 3

En elev i klassen din har lagd en hatgruppe der han sprer bilder, videoer og hatefulle ytringer om en av lærerne. Alle elevene på skolen er invitert inn i gruppa, og mange har fulgt opp med egne kommentarer.

Eleven som opprettet gruppa, bor på en ungdomsinstitusjon. Han er tidligere blitt utvist fra skolen på grunn av en konflikt med læreren. Eleven sliter faglig og har ingen venner på skolen, men nå er han plutselig blitt populær blant medelever.

Noen har spredt innholdet i hatgruppa videre i andre forumer, og det har kommet skolens ledelse for øre. Nå krever klassestyreren at dere forteller hvem som har publisert disse bildene og videoen. Hva gjør du?

CC BY-SA 4.0Dán lea/leat čállán Ragna Marie Tørdal ja Albertine Aaberge.
Maŋemusat ođastuvvon 2021-03-24