Njuike sisdollui
Oahppanbálggis

Don leat dál muhtin oahppobálgás:
Forbered deg til skriftlig eksamen

Bagadus

Skriftlig eksamen i mediesamfunnet 3

Denne veiledningen gir tips og råd om forberedelser, kildebruk og disposisjon av arbeidet med å besvare eksamensoppgaven i vg3 mediesamfunnet.

Skriftlig eksamen i mediesamfunnet går over to dager, én forberedelsesdag og én eksamensdag.

Du får tre oppgaver til eksamen.

· I oppgave 1 forklarer du fagbegreper.

· I oppgave 2 bruker du fagbegreper, gjerne til mindre analysearbeid.

· I oppgave 3 drøfter du et tema og setter det inn i et større samfunnsfaglig perspektiv.

Det er anbefalt at du bruker omtrent 20 % av tida på den første oppgaven, 30 % på den andre og 50 % på den siste oppgaven.

Forberedelsesdagen

Tema for eksamen får du på forberedelsesdagen.

Forberedelsesheftet inneholder sentrale tema, utvalgte tekster, henvisninger til kilder og kanskje bilder. Gjennom forberedelsesdagen er læreren tilgjengelig og gir veiledning.

  1. Les heftet nøye.
  2. Sett deg inn i oppgitte temaer:
    • Hvilke fagbegreper, fagområder og eventuelt teorier er sentrale for de ulike temaene?
    • Hvilke saker er relevante fra den offentlige debatten?
    • Hvordan har du jobbet med disse temaene tidligere?
  3. Definer fagbegreper og formuler problemstillinger som er relevante for temaene som er listet opp.
  4. Samarbeid om å finne relevant informasjon i kildene som er lagt ved heftet. Undersøk nærmere hvis det er uttrykk og avsnitt du ikke forstår.
  5. Søk, finn og plukk ut relevant informasjon også fra andre pålitelige kilder, – ressurser fra NDLA, lærebøker i mediefag og andre faglig relevante kilder.
    • Er du usikker på kvaliteten på kilden, bruk TONE og utøv kildekritikk.
  6. Plukk ut og organiser sitater fra kilder du vil kunne få bruk for på eksamensdagen.
  7. Dersom heftet har vedlagt meningsytringer og kronikker, ta stilling til argumentene som blir presentert, – gjerne med utgangspunkt i det du kan fra mediefaget, og dine egne erfaringer med mediene.

Guoskevaš sisdoallu

Fágaávdnasat
Søk på nett og strategier

Når du gjør nettsøk, kan du bruke strategier for navigasjon og bruk av søkeord, du kan planlegge og dokumentere søk, og du kan bruke lesestrategier.

Eksamensdagen

I oppgavesvarene skal du vise evne til å diskutere, drøfte og reflektere rundt faglige problemstillinger.

Hvordan skrive gode eksamenssvar?

  • Les oppgaveteksten godt og planlegg besvarelsen din.

  • Lag en enkel disposisjon og svar utfyllende på alle deler av oppgaven.

  • Vis solid fagkunnskap! Du skal bruke relevante fagbegreper og teorier på en presis og selvstendig måte.

  • I besvarelsen skal du drøfte, argumentere og vise selvstendig refleksjon.

  • Eksamenssvaret skal vise at du har innsikt i og kan vise til aktuelle eksempler og tema fra offentlig samfunnsdebatt.

  • Du skal også kunne vurdere og reflektere rundt problemstillinger knyttet til etiske normer og gjeldende regelverk.

  • Drøft og dokumenter kildebruk. Oppgi kilder når du bruker dem underveis i teksten, og sett opp en kildeliste i slutten av oppgaven. Knytt egne kommentarer eller drøftinger til kildene du benytter deg av i oppgaven.

  • Les godt gjennom det du har skrevet før du leverer.

Denne disposisjonen kan du bruke på hver enkelt oppgave

1. Innledningen: Presenter oppgaven og forklar hvordan du besvarer den. Hvilke kilder bruker du? Hvorfor velger du de kildene du har valgt? Hvordan bruker du kildene i din egen besvarelse?

2. Svar- og drøftingsdel: Formuler svar og underbygg med kilder.

3. Avslutningen: Oppsummer og konkluder, eller sett sluttstrek.

Guoskevaš sisdoallu

Fágaávdnasat
Fra kilder til egen tekst

Du skal kunne trekke inn relevante kilder i fagtekster du leverer på skolen. Gode strategier hjelper deg å gjøre dette selvstendig og uten plagiat.

Fágaávdnasat
Sitat og referanser

Sitatretten i Åndsverkloven §22 gir deg rett til å sitere fra kilder i eget arbeid og plikt til å føre opp referanser til kildene.

CC BY-SA 4.0Dán lea/leat čállán Albertine Aaberge ja Ragna Tørdal.
Maŋemusat ođastuvvon 2022-02-14