Planlegging av arbeidet offshore
Dersom du reiser på fast rotasjon, er det ikke alltid nødvendig å innhente informasjon om status før du reiser ut. Noen som allerede er offshore, vil informere deg når du kommer om bord slik at du vet hva som skal gjøres. Dette er vanlig for blant annet boreoperatører, cateringansatte og andre faste besetningsmedlemmer offshore.
De som jobber i brønnservice, reiser ut på et oppdrag og inn på land etterpå. For at du skal være godt forberedt, vil arbeidsgiver eller oppdragsgiver kalle inn til et møte før du reiser offshore. I dette møtet får du informasjon om hva som skal gjøres, hvilket område og hvilken brønn du skal jobbe på, og hvilket utstyr som skal brukes.
I dette møtet er det viktig at du innhenter så mye informasjon som mulig. Spør gjerne om tidligere erfaringer.
Var det noen som gjorde noe veldig smart forrige gang?
Er det kommet nye prosedyrer for arbeidet?
Er det noe som er særlig vanskelig eller komplisert som du må passe på?
Hvilken type dokumentasjon er forventet fra jobben?
Dersom noe skal vedlikeholdes, bygges om, monteres midlertidig eller lignende, må vi planlegge i god tid. Det er fordi vi trenger deler, verktøy og fagpersonell til slike aktiviteter.
Det meste av arbeid som skal utføres, bestilles gjennom et arbeidsordresystem (AO). Det er områdeansvarlig, brønnansvarlig eller boreleder som lager en arbeidsordre. AO skal beskrive hva som skal gjøres, hvor det skal gjøres, og hvorfor det skal gjøres.
Mye av aktivitetene er planlagt i lang tid på forhånd, som for eksempel mobilisering av wireline-utstyr til brønnservice eller screen liner til en brønn. Da finnes det en plan for brønnaktiviteten som grunnlag for mobiliseringen. Likevel skal den daglige aktiviteten om bord planlegges slik at ingen går i veien for andre, og slik at utstyret ikke er til hinder for andre.
Vi melder inn aktivitetene som skal utføres en dag i forveien. Det gir ledelsen god tid til å vurdere og koordinere aktivitetene. En annen grunn til å koordinere arbeidet er å hindre at man gjør to risikofylte arbeidsoperasjoner samtidig, i nærheten av hverandre, eller at noen åpner eller stenger ventiler før systemene er klare. Sentralt kontrollrom skal alltid ha oversikt over hvilke systemer som er åpne og stengt på rørsystemene om bord.
Innmelding av aktiviteter skjer i form av en arbeidsordre, en aktivitetsmelding eller en søknad om arbeidstillatelse når det er nødvendig.
Ledelsen om bord avholder et daglig planleggingsmøte. I møtet deltar HMS-leder, boreleder, områdeansvarlige og andre etter behov. Når det skal utføres en helt spesiell jobb i en brønn, hender det også at brønnservicepersonell deltar i møtet.
Alle aktiviteter som er planlagt, det vil si aktiviteter som ikke trenger en tillatelse, og aktiviteter som er meldt inn på søknad om arbeidstillatelse nivå 1 og nivå 2, vurderes samlet. Det gir alle en oversikt over mulige risikoelementer som må behandles før aktivitetene kan startes.
Arbeidstillatelser kan bli utsatt slik at andre og viktigere aktiviteter kan prioriteres først.
Til ettertanke
Du oppdager et ventilratt som har fått en stygg knekk. Du vet at du har et tilsvarende ratt i reservedelene dine.
Er det greit å fikse noe som er ødelagt uten å varsle det inn først?
Guoskevaš sisdoallu
For arbeid som skal utføres offshore, lages det en plan og deretter en arbeidsordre. Noe arbeid skal også ha en arbeidstillatelse.