Selger og kjøper må avtale fordeling av oppgaver, kostnader og risiko ved internasjonal varetransport. De kan velge mellom ulike sett med leveringsvilkår, også kalt incoterms.
Hva er incoterms?
Ordet incoterms er en kortversjon av engelsk "International Commercial Terms", altså betingelser for internasjonal handel. En incoterm er et standardisert sett med leveringsbetingelser. Det er ICC (International Chamber of Commerce, Det Internasjonale Handelskammeret) som har utarbeida incotermene. De oppdateres hvert tiende år, og den nyeste versjonen er Incoterms® 2020.
Fordeling av risiko, kostnader og ansvar
En incoterm inneholder inneholder bestemmelser for
når kjøper overtar risikoen for skade eller tap under transporten
hvem som bærer hvilke kostnader for transporten
hvem som har ansvaret for dokumentasjon, ut- og innfortolling og andre formaliteter
Selger og kjøper kan velge mellom elleve ulike incotermer. Fire av dem (FAS, FOB, CFR, CIF) brukes bare ved sjøtransport.
Leveringsbetingelser bruker en også ved innenlands transport. Da faller reglene om ansvar for tollklarering bort, men de øvrige reglene gjelder. Leveringsbetingelsen for ei sending framgår av felt 27 i innenlandsfraktbrevet.
De elleve incotermene
EXW (Ex Works)
Selger bare klargjør varene for henting. Kjøper henter varene på et avtalt sted, for eksempel på fabrikk eller lager, og ordner med all transport.
Kjøper overtar risikoen for varene straks de er henta hos selger.
Kjøper har ansvaret for å eksport- og importklarere varene og for å forsikre dem under transport.
FCA (Free Carrier)
Selger laster varene opp på transportmiddelet kjøper har valgt.
Kjøper har risikoen fra det øyeblikket varene er lasta opp.
Selger har ansvar for å eksportklarere varene, kjøper har ansvar for å importklarere.
CPT (Carriage Paid to)
Selger betaler frakt med første transportmiddel som kjøper har valgt.
Kjøper har likevel risikoen allerede fra varene er lasta opp på første transportmiddel og må ordne forsikring.
Selger ordner forsikring som dekker transport med første transportmiddel. Denne forsikringa trenger bare å oppfylle minimumskrav, og dersom kjøper vil ha bedre forsikring, må hen bekoste den selv.
Kjøper har risikoen for varene fra de er lasta opp på første transportmiddel.