Hárjehus
Analyser en reklameannonse
Studer og analysér denne annonsen fra Lerum. Bruk begreper fra retorikken.
Den retoriske situasjonen: Hvem sier hva til hvem, hvor, når, hvordan og hvorfor?
- Hvilken sjanger er dette?
- Hvor finner vi til vanlig denne typen tekst?
- Hva er formålet med teksten?
- Hva er produktet som skal selges?
Hvilken egenskap ved produktet er det annonsen fokuserer på?
(Kjøp Lerum eplejus fordi ...)
- Hva er målgruppa for teksten?
- Finn informasjon om sender på Internett (lerum.no). Hva produserer bedriften? Hvor holder den til?
Beskriv de enkelte delene annonsen er satt sammen av.
Hovedbildet
- Hva er blikkfanget?
- Hva er plassert i forgrunnen?
- Beskriv bakgrunnen. Hva viser den?
Tittel (overskrift)
- Hva kan sies å være overskriften i annonsen?
- Hva slags informasjon gir den?
- Hva slags tone skapes gjennom ord og skrifttyper?
Brødtekst
- Hvor er den plassert?
- Hvilken målform er brukt?
- Hva slags faktainformasjon gir brødteksten?
- Hva slags løfter gir den? (Ta også med teksten som står nederst på selve juspakningen.)
Logo og slagord
- Hvor ofte vises Lerum-logoen?
- Hva er slagordet til Lerum?
- Hva slags inntrykk av sender gir slagordet?
Fargebruk
- Hvilken farge er den mest iøynefallende i annonsen?
- Hvilken informasjon er det som framheves ved hjelp av denne fargen?
- Hvilke farger er det mest av i annonsen? Er det kjølige eller varme farger?
Undersøk hvordan bilder, tekst og grafiske virkemidler brukes til få sender til å framstå som troverdig, til å gi saksinformasjon og til å appellere til følelsene hos leseren.
Etos: senders troverdighet
- Hvordan prøver sender å framstå i annonsen?
- Hvordan bidrar tekst, bilder og grafiske virkemidler til å skape dette inntrykket av sender?
Logos: direkte argumentasjon
- Hvor mange etterprøvbare fakta finner vi i annonsen?
- Hva er påstander som ikke kan etterprøves?
- Hva kan få oss til å godta påstandene likevel?
Patos: appell til følelsene
- Hvorfor blir varen plassert sammen med friske epler?
- Hva er det landskapet som vises i bakgrunnen, skal fortelle om varen?
- Hvorfor gjentas motivet vi ser på hovedbildet, også på juskartongen?
- Hvordan bidrar fargevalget i annonsen til å understreke salgsbudskapet?
- Hvilke språklige virkemidler bruker sender for å skape et positivt inntrykk av varen?
Oppsummering
- Hvilken type argumentasjon finner du minst av?
- Hvilken type argumentasjon dominerer?
- Er argumentasjonen i annonsen gjennomarbeidet slik at både tekst og bilder formidler et entydig og virkningsfullt reklamebudskap? Med andre ord: Er dette en vellykket tekst, retorisk sett?
Guoskevaš sisdoallu
Fágaávdnasat
Reklameanalyse: En modelltekst med tipsLes modellteksten av en analyse av sammensatt reklametekst, og gjør oppgavene som hører til.