Njuike sisdollui
Oahppanbálggis

Don leat dál muhtin oahppobálgás:
For godt til å være sant?

Hvorfor ble de lurt?

Video: Christina Svien / CC BY-SA 4.0

Oppgave 1

Se filmen. Hvorfor trodde jentene på denne "nyheten" om Smirnoff-iskrem?

  • Hva tror du?
  • Har du trodd på lignende saker andre har delt?
  • Hva sier fagstoffet du har lest om årsaken til at vi liker og deler slike saker?

Oppgave 2

Hvorfor dukker det opp slike nyheter og reklamer i sosiale medier?

  • Hva tror du?
  • Hva sier fagstoffet du har lest om dette?

Oppgave 3

Reklamene og annet innhold på internett blir tilpasset hver enkelt mottaker.

  • Hva forbinder du med begrepene "algoritmer" og "big data"?
  • Synes du det er greit at reklamene du får er tilpasset interessene dine?
CC BY-SA 4.0Dán lea/leat čállán Marthe Johanne Moe.
Maŋemusat ođastuvvon 2018-11-15