Njuike sisdollui
Oahppanbálggis

Don leat dál muhtin oahppobálgás:
Hvordan skrive fagartikkel?

Bargobihttá

Skap flyt mellom setningene

En god tekst har god flyt. Det vil si at leseren ikke trenger å stanse opp og lese noe på nytt fordi teksten ikke henger sammen. Her skal vi se på hvordan du kan lage flyt mellom setningene.

Oppgave 1. Flyt mellom setninger

En oversikt over ulike tekstbindere

Oppgave 2. Avsnitt uten flyt – fiks opp!

Sitt gjerne sammen to og to. Avsnittet under har dårlig flyt. Sett inn setningsbindere slik at avsnittet høres bedre ut. Det er mange muligheter her. Under avsnittet finner dere et forslag til løsning.

En viktig årsak til at mange foretrekker å bo i byen, er jobb- og studiemuligheter. Det er få muligheter for høyere studier på bygda. Mange flytter til byen når de er ferdig med videregående skole. I Oslo og Bergen kan de studere alt fra jus til fysikk. De blir værende i byen fordi det er flere relevante jobber her. Det er ikke flust av arkitekt- og reklamejobber i Gudbrandsdalen og i Utsira. Mange mener byen er bedre enn bygda. Mange ønsker seg spennende studier og jobber.

Løsningsforslag

En viktig årsak til at mange foretrekker å bo i byen, er jobb- og studiemuligheter. Fordi det er så få muligheter for høyere studier på bygda, flytter mange til byer når de er ferdige med videregående skole. I Oslo og Bergen kan de nemlig studere alt fra jus til fysikk. I tillegg kan det være de blir værende i byen fordi det er flere relevante jobber her. For det er verken flust av arkitekt- eller reklamejobber i Gudbrandsdalen og på Utsira. Av denne grunn vil mange mene at byen er bedre enn bygda: For spennende studier og jobber er noe mange ønsker seg.

Oppgave 3

For deg som jobber med læringstien "Å skrive fagartikkel": Jobb videre med fagartikkelen om ungdom og press. Lag god flyt mellom setningene i de to avsnittene du har skrevet til nå.

Skriver du ikke om ungdom og press i læringsstien? Ta for deg en annen fagartikkel og jobb med flyt mellom setninger i den.

Bytt gjerne med sidemannen for å kvalitetssikre når dere er ferdige.

Guoskevaš sisdoallu

Bihtát ja doaimmat
Skap flyt mellom avsnittene

Hvordan kan du skrive drøftende uten at det framstår som om det er to ulike personer som diskuterer?

CC BY-SA 4.0Dán lea/leat čállán Åsa Abusland.
Maŋemusat ođastuvvon 2019-10-21