Njuike sisdollui
Fágaartihkal

Lønnsomhet i reiselivsbransjen

For å kunne drive lønnsomt i reiselivsbransjen er vi avhengig av fornøyde gjester. Reiselivsbedrifter måler derfor kundetilfredshet gjennom ulike markedsundersøkelser. Men det er ikke nok med fornøyde gjester, vi må også ha god økonomistyring. Vi beregner derfor også ulike økonomiske nøkkeltall.

I alle bransjer vurderes bedriftenes rentabilitet, finansiering og likviditet. Det er også nyttig å se på prosentvise endringer i ulike inntekter og kostnader.

Reiselivsbransjen har i tillegg sine egne nøkkeltall, som , og . Disse nøkkeltallene forteller oss i hvor stor grad romkapasiteten på overnattingsstedene blir utnyttet, og hva som er inntekten per rom og seng.

Generelle nøkkeltall

Vi deler gjerne inn nøkkeltallene i tre kategorier; rentabilitet, finansiering og likviditet.

Nøkkeltall om rentabilitet forteller oss om bedriftens lønnsomhet. Vi ser her på størrelsen på bedriftens overskudd i forhold til egenkapitalen.

Nøkkeltall om finansiering viser oss hvor sunn finansiering vi har. Vi ser på hvordan bedriften har skaffet kapital, og på forholdet mellom kortsiktig og langsiktig gjeld.

Nøkkeltall om likviditet forteller oss om bedriftens evne til å betale regninger til rett tid.

Inntekter og kostnader i prosent

Det er nyttig å regne ut hva de forskjellige inntektene utgjør i prosent av sum driftsinntekter. Vi kan også se på hva de forskjellige kostnadene utgjør i prosent av de samme driftsinntektene. Vi vil bruke et eksempel fra et lite hotell, slik at det blir enklere å følge med.

Alle beløp er gitt i tusen kroner.

Resultatregnskap

Kalkulasjon

I år

I fjor

Kr

%

Kr

%

Overnatting

2 700

37,4

2 500

36,7

Mat og drikke

920

12,7

900

13,2

Nordlyssafari

3 400

47,1

3 200

47,0

Salg av effekter

200

2,8

210

3,1

Sum inntekter

7 220

100

6 810

100

Variable kostnader

2 503

34,7

2 315

34,0

Bruttofortjeneste (dekningsbidrag)

4 717

65

4 495

66

Lønn og personale

2 650

36,7

2 384

35,0

Husleie

1 000

13,9

900

13,2

Andre administrasjonskostnader

565

7,8

500

7,3

Rentekostnader

210

2,9

200

2,9

Resultat før skatt

292

511

Skatt

79

1,0

143

2,2

Årsresultat

213

3,0

368

5,4

Kommentar til analysen av inntekter og kostnader

Vår første reaksjon er at resultatet har falt både i kroner og i prosent av inntektene. Dette skjer til tross for at inntektene har økt. Hovedgrunnen er at særlig de variable kostnadene og lønns- og personalkostnadene har økt både i kroner og i prosent av inntektene.

Det at aktiviteten øker, kan lett gå ut over økonomistyringen. Da kan økte kostnader spise opp mye av forbedringen i inntekter, slik at vi sitter igjen med et mindre overskudd enn året før.
Det viktigste med en slik analyse er at vi lærer av den og gjør forbedringer i framtida.

Egne nøkkeltall for reiselivsbransjen

Hoteller og andre overnattingssteder opererer med egne nøkkeltall. Beleggsprosent viser hvor mange av hotellets rom og senger som er leid ut i en periode. Losjiinntekter forteller hvor mye vi har hatt i omsetning per rom og per gjest.

Belegg

Belegg på rom er en prosent som forteller deg hvor mange rom som i gjennomsnitt har vært leid ut. Tallene refererer til det forrige eksempelet. Her har vi fått oppgitt hvor mange rom det er på hotellet, vi vet hvor mye utleie vi hadde i fjor, og vi vil lage et gjennomsnitt for et år.

Du tar antall utleide rom i året, deler det på antall rom i hotellet ganget med 365 dager, og ganger med 100. Prosenten du får, viser hvor mange rom som i gjennomsnitt var utleid hver dag i året.

Utregningen for belegg på rom:

Antall utleide romAntall rom × 365×100=4 10625 × 365× 100=45 %

Utregningen for belegg i senger gir et bilde av hvor mange senger som i gjennomsnitt har vært i bruk. Da bruker vi antall gjester i stedet for utleide rom, og deler på antall senger.

Antall gjesterAntall senger × 365×100=5 69440 × 365×100=39 %

Dersom du blir bedt om å vurdere beleggsprosenter, må du ha noe å sammenligne med. Enten kan du sammenligne med tidligere år, eller du kan sammenligne med et lignende overnattingssted i samme periode.

For mange overnattingssteder kan det være stor variasjon i beleggsprosenten gjennom året. For eksempel er det ofte 100 prosent belegg på hoteller i skoleferiene og lavt belegg ellers. Hoteller i de store byene har et mer jevnt belegg hele året.

Romfaktor

Romfaktor er et nøkkeltall som forteller oss i hvilken grad sengene på hvert rom har vært i bruk. Vi deler antall gjester på antall utleide rom.

Antall gjesterAntall utleide rom=5 6944 106=1,4

Du får kapasiteten ved å gange antall rom eller senger med 365 (dager i året).

Romfaktor

Antall

Belegg på årsbasis

Antall rom

25

Antall senger

40

Antall utleide rom

410645 %

Antall gjester

569439 %

Romfaktor

1,4

Losjiinntekter

Det er også vanlig å beregne losjiinntekter per seng og per rom. I vårt eksempel var losjiinntektene 2 700 000 kroner. Dette omsetningstallet deler vi på antall rom og antall senger, og da finner vi gjennomsnittlig inntekt per rom og per seng.

Her er tallene det siste året i vårt eksempel:

Losjiinntekter per rom og per seng

Losjiinntekter i kr

Antall utleide rom/senger

Gjennomsnitt inntekt per rom/seng i kr

Rom

2 700 000

4 106

658

Senger

2 700 000

5 694

474


LosjiinntekterAntall utleide rom=2 700 000 kr4 106=658 kr

LosjiinntekterAntall senger=2 700 000 kr5 694=474 kr


Ifølge prislista er prisen for et enkeltrom 650 kroner og for et dobbeltrom 800 kroner i eksempelet. Men mange av turistene kommer i grupper, og da er det gjerne avtalt en spesialpris. Eierne er fornøyde med at de likevel har greid å holde en relativ høy pris per rom og seng.

Guoskevaš sisdoallu