Njuike sisdollui
Fágaartihkal

Visit Bergen – privat regionalt samarbeid

Visit Bergen er et eksempel på en regional samarbeidsorganisasjon. Den er ikke organisert av det offentlige, men er en privat, medlemsbasert næringslivsorganisasjon.

Visit Bergen

Visit Bergen dekker ti kommuner og drifter også turistinformasjonen i Bergen og nettsiden visitbergen.com. Selskapet har som formål å organisere og markedsføre reiselivs- og opplevelsesvirksomheter i regionen, inkludert kurs- og konferansemarkedet.

Selskapet er hovedsakelig privat finansiert, med noe kommunal støtte tilknyttet turistinformasjonen. Visit Bergen er reiselivsnæringens felles redskap, nettverksorgan og produktkoordinator for regionen.

Hovedoppgave

Visit Bergen koordinerer arbeidet med å utvikle totalproduktet Bergensregionen. De sier om seg selv:

Visit Bergen skal arbeide for å styrke medlemsbedriftenes lønnsomhet og konkurranseevne gjennom målrettet informasjon og markedsføring av Bergen og regionen i inn- og utland. Oppgavene utøves for reiselivsnæringen alene, Bergen kommune og i fellesskap.

Strategisk plattform

Den strategiske plattformen til en bedrift forteller oss hvordan bedriften har planlagt å nå målene sine, formulert for eksempel som ambisjoner, hensikt, verdier og arbeidsområder. Under kan du se hvordan Visit Bergen har satt opp sin strategiske plattform.

Hovedmål

Ambisjonen til Visit Bergen er å skape en lønnsom og bærekraftig helårsdestinasjon. Denne ambisjonen har de utdypet i to hovedmål. Det ene målet gjelder selskapets aktivitet utad, og kalles derfor et eksternt mål. Visit Bergens eksterne hovedmål er:

Bidra til å øke antall tilreisende til Bergen og regionen, spesielt i kjøpesterke segmenter og i lavsesong

Det andre hovedmålet sier noe om selskapets indre prosesser, og kalles derfor et internt mål. Visit Bergens interne hovedmål er:

Levere høy kvalitet i utøvelse av oppgaver og inspirere til samhandling i næringen

Årshjul

I det strategiske arbeidet sitt har Visit Bergen utarbeidet et årshjul. Det er et planleggingsverktøy som gir oversikt over aktiviteter som skal skje gjennom året. Oversikten gir selskapet en felles plan, som skaper forutsigbarhet for de ansatte. Under kan du se årshjulet til Visit Bergen.

Verdier

Verdiene til en bedrift sier noe om hvordan bedriften ønsker å bli oppfattet, og hvilke egenskaper den ønsker å bli forbundet med. Å velge ut verdier er en viktig del av strategiarbeidet til bedriften. Alle ansatte må kunne identifisere seg med bedriftens verdier. Under kan du se verdiene til Visit Bergen.

Markeder og målgrupper

Visit Bergen retter størstedelen av aktiviteten sin mot sine mest lønnsomme markeder og segmenter. I markedsarbeidet rettet mot ferie- og fritidsmarkedet prioriterer de spesielt Norge, Tyskland, USA, Japan, Spania og Storbritannia.

  • Eksterne målgrupper:

    Visit Bergens målgrupper i ferie- og fritidsmarkedet og i møte- og arrangementsmarkedet skal være norske og utenlandske turoperatører, reisebyråer, møte- og kongressarrangører, idretts- og kulturarrangører, flyselskaper og fergerederier, cruiserederier, bedrifter, media og den individuelle tilreisende.

  • Interne målgrupper:

    Reiselivsbedrifter og næringslivet for øvrig i Bergen og regionen. Bergen kommune og kommunene i regionen. Kultur,- opplevelses,- og idrettssektoren. Lokalbefolkningen i Bergen – ved at de får bedre tilbud gjennom reiselivets kvaliteter. Media regionalt og nasjonalt.

De arbeider også overfor sekundærmarkeder som viser utviklingspotensial, slik som Russland, Polen og Kina.

Organisering

Hvordan Visit Bergen er organisert, er her vist i et organisasjonskart:

Nøkkeltall

Nøkkeltall er tall for viktige aktiviteter og resultater for en bedrift. En analyse av nøkkeltallene kan si oss noe om måloppnåelsen til bedriften. Her er noen nøkkeltall fra 2019 for Visit Bergen:

Kilde


visitbergen.com. (u.å). Om oss. Hentet 23. oktober 2020 fra https://www.visitbergen.com/bergenreiselivslag