Njuike sisdollui
Jietnabádden

Om lyd og lydopptak

Her finner du lydfiler der du lærer om lyd og om hva du må passe på i opptakssituasjonen.

Om lyd

0:00
-0:00
Jietna: Håkon Braaten / CC BY-SA 4.0
Transkripsjon av lydklippet "Om lyd"

Nå skal vi prate om lyd. Vet du hva lyd faktisk er? Se for deg at du kaster en stein i vann. Når steinen treffer vannet, oppstår det bølger som brer seg utover. For å ta et eksempel er dette veldig likt det som skjer når man klapper i hendene. Når du klapper, skjer det samme med lufta rundt deg, men du kan ikke se det fordi at lufta er usynlig, og til slutt når lydbølgene fram til noens ører. Inne i ørene sitter det små membraner som vi kaller for trommehinner. Disse er nesten som et trommeskinn, og de settes i bevegelse av lydbølgene. Denne bevegelsen blir tolket av hjernen, og den forteller deg at noen har klappet i hendene.

På grunn av at du har to ører, er du i stand til å høre hvor lyden kommer fra, og om den for eksempel er langt unna. Lydbølgene treffer først det ene øret og så det andre. Dette tolker hjernen din og gir deg mye informasjon om lydens retning, styrke, rommet du er i, og hva som faktisk skjer i rommet du er i, og en hel del andre ting som du muligens aldri har tenkt over.

Og nå som du vet litt mer om hva lyd faktisk er, kan vi jo spørre hvordan en mikrofon fungerer også. En mikrofon fanger opp lydbølger og konverterer disse til et elektrisk signal.

Lydopptak og opptakssituasjonen

0:00
-0:00
Jietna: Håkon Braaten / CC BY-SA 4.0
Transkripsjon av lydklippet "Lydopptak og opptakssituasjonen"

Nå skal vi ta for oss selve opptakssituasjonen. Her kommer vi inn på noen ting du bør tenke på når du skal ta et lydopptak, og vi skal se nærmere på tre ting: mikrofonteknikk, rom og støy.

Uten å gå for mye inn på utstyr og programvare man kan benytte seg av når man skal ta opp lyd, vil jeg nå fokusere på selve opptakssituasjonen, og vi starter med regel nummer én, det som kalles mikrofonteknikk.

Den generelle førsteregelen når det kommer til opptak av lyd, er at mikrofonen skal være så nært lydkilden som mulig. Dette gjelder spesielt i intervjusituasjoner fordi at man ønsker at alle som prater, skal kunne høres klart og tydelig. Grunnen til at man forholder seg til denne regelen, er at man ofte får mye romfølelse i et opptak hvor intervjuobjektet er et stykke fra mikrofonen. Du vil nå få høre noen eksempler på hvordan dette kan høres ut.

Eksempel, sagt med tre forskjellige avstander til mikrofonen:
Bruksanvisningen, som var klar og oversiktlig, den trengte vi egentlig ikke.

Eksemplene du hørte i sted, er tatt opp i et studio, med mikrofoner og utstyr som er spesielt laget for lydopptak, men det er ikke slik at dette er noe du trenger for å kunne ta et lydopptak.

De aller fleste har en mobiltelefon. Alle mobiltelefoner har en innebygd mikrofon, og de aller fleste mobiltelefoner har en app for taleopptak. Vi skal nå bruke denne til å ta opp litt forskjellige eksempler, og du vil da få noen tips til hva du bør tenke på for å få et slikt lydopptak best mulig. Husk at det vi lærte i sted, mikrofonteknikk, det gjelder her også.

Nå skal vi se nærmere på rommet jeg velger å ta opptaket mitt i. Her er det også et par ting som det kan være greit å tenke på når man skal ta et opptak.

Eksempel, rom med harde flater:
Nå har jeg startet et opptak med telefonen min. Legger du merke til at dette høres litt rart ut? Det høres ut som jeg står i et rom som har en del klang, ikke sant? Vel, det er helt riktig. Nå befinner jeg meg i et relativt lite rom som kun har murvegger. Her vil det oppstå en del gjenklang fra meg på grunn av at alle veggene her er det vi kaller harde flater. Lydbølgene vil ikke bli absorbert av noe, og dermed blir de kastet fram og tilbake mellom veggene her. Dette vil man høre på opptaket selv om jeg har mikrofonen så nært meg som mulig.

Eksempel, rom med myke flater:
Nå har jeg flyttet meg inn i et annet rom. Hører du nå at lyden her er bedre?

Rommet jeg står i nå er cirka samme størrelse som i forrige eksempel, men forskjellen er at dette rommet har mange myke flater som absorberer mer av lydbølgene jeg sender ut.

Dersom du ikke har et rom med mye myke flater tilgjengelig, prøv å tenke på om du har med deg noe som kanskje kan dekke til deler av de harde overflatene. Kan man for eksempel henge en jakke et sted? Befinner du deg kanskje i hjemmet ditt? Har du for eksempel håndklær eller en dyne tilgjengelig?

Nå spør du deg selv kanskje: men hva hvis jeg skal ta opptak ute, da?
Når det kommer til opptak utendørs, vil man ikke oppleve den samme romfølelsen fordi at ofte vil ikke lydbølgene ha noe å treffe og sprette tilbake fra. Det som er viktig å tenke på i stedet da, er hvordan situasjonen er. Er det mye vind? Prøv å finne et sted som blir skjermet av vinden. Dersom det ikke går, prøv å dekke til mikrofonen slik at den blir skjermet for vinden.

Eksempel, opptak utendørs:
Nå har jeg startet et opptak utendørs. I dag blåser det ikke så mye, men jeg har fremdeles valgt å finne et sted hvor jeg blir litt skjermet dersom det eventuelt skulle komme et vindkast.

Til nå har vi vært gjennom et par grunnleggende ting som kan være greit å huske på når du skal ta et lydopptak, og nå skal vi se nærmere på min siste regel for denne gang. Regel nummer tre er å fjerne ting som kan skape støy i opptaket ditt. Det jeg mener med støy her, er ting som oppleves forstyrrende.

Eksempel, opptak med TV i bakgrunnen:
Hører du nå at det er en TV på i bakgrunnen? Denne forstyrrer jo så mye at det kan være litt vanskelig å følge med på hva jeg egentlig sier nå.

TV skrus av:
Ble det bedre nå? Nå skrudde jeg av TV-en, og dermed er det ikke noe i lydopptaket som stjeler fokuset ditt. Når du skal ta et opptak, prøv å gjennomføre det i et så stille rom som mulig.

Eksempel, opptak med støyende vifte i bakgrunnen:
Hører du viften i bakgrunnen? Hva er det smarteste for meg å gjøre nå?

Vifte skrus av:
Jeg velger å skru av viften, slik at lydopptaket av stemmen min blir så rent som mulig.

Lyder i bakgrunnen, musikk og naturlyder er jo gode eksempler på elementer man gjerne ønsker å ha med i et opptak for å skape en stemning eller en dramaturgi, men dette er det som regel best at man legger på etterpå, for da har man mer kontroll over det, og vi kan lettere redigere innholdet vårt.

Husk på de tre reglene vi har gått gjennom.

Nummer én: mikrofonteknikk. Hold mikrofonen så nært lydkilden som mulig.

Nummer to: rom. Tenk over hvordan rommet du skal gjennomføre opptaket ditt i, er. Myke flater.

Nummer tre: støy. Fjern ting som forstyrrer opptaket ditt.

Så har jeg et ekstra tips til deg helt på slutten her: Headset kan være veldig smart å bruke når man tar et opptak dersom det er mulig, da vet man alltid sånn cirka hvordan det låter mens man er i opptakssituasjonen. Dette er en fin måte du kan følge litt med på hva du får under opptaket.

Så prøv deg litt fram, test litt forskjellige opptak i forskjellige rom, både inne og ute. Som med alt annet: Øvelse gjør mester.

Om produsent og lydtekniker Håkon Braaten

Produsent og lydtekniker Håkon Braaten har produsert disse lydfilene om lydproduksjon. Han er utdannet musiker fra Westerdals Oslo ACT.

Han har jobbet med lyd profesjonelt siden 2014, har vært med på å produsere musikk for flere artister samt vært aktiv med turnévirksomhet. Han produserer også en rekke podkaster.

Han produserer blant annet podkaster som Historiepodden, Skrekkpodden og Truecrimepodden ukentlig og flere av podkastene til TV 2 og til bedrifter og organisasjoner som Tono og Unicef.