Muntlig-praktisk oppgave: Utforsk temaet religion og ytringsfrykt
En studie gjort av Irene Trysnes og Ronald Mayora Synnes ved Universitetet i Agder i 2021, viser at unge med minoritetsbakgrunn vegrer seg for å dele religiøst innhold på sosiale medier. Sett dere grundig inn i denne studien.
Klassen skal samarbeide om å utforske sammenhengen mellom religiøs tilhørighet og ytringsfrykt i eget lokalsamfunn.
Om ønskelig, kan oppdraget gjennomføres som et tverrfaglig prosjekt i fagene medie- og informasjonskunnskap 2 og religion og etikk.
Forberedelsesfasen
Som en forberedelse gjennomgår elevene relevante resurser i NDLAs verktøykasse, som handler om forskningsmetode, forskningsetikk og rapportering.
Problemstilling
Hver elev lager utkast til en problemstilling som undersøkelsen skal belyse, og presenterer denne for klassen.
Klassen velger deretter ut én av disse problemstillingene som utgangspunkt for videre utforskning.
Forskningsmetoder
For å belyse problemstillingen skal dere bruke tre ulike metoder:
en anonym, digital spørreundersøkelse blant unge som tilhører to ulike religioner / religiøse miljøer
en kvalitativ intervjuundersøkelse der dere intervjuer to eldre ungdommer som tilhører ulike religioner / religiøse miljøer
en grundig studie av datagrunnlaget som viser forholdet mellom religion og ytringsfrihet i Fritt ords rapport fra 2021: Hva mener befolkningen om ytringsfrihetens grenser?
Gjennomføring
Læreren fordeler arbeidsoppgaver gruppevis. Her er en liste over arbeid som må utføres:
innhente tillatelse til å samle inn data
forberede og gjennomføre spørreundersøkelsen
lage intervjuguide og gjennomføre dybdeintervjuer
gjennomføre dokumentstudiet og hente ut relevant informasjon og datagrunnlag
analysere data og sette de funnene som blir gjort inn i en teoretisk sammenheng
utarbeide og redigere forskningsrapporten
Husk å innhente skriftlig tillatelse før spørreundersøkelsen gjennomføres, og at informasjonen dere får må behandles konfidensielt (fortrolig), siden det dreier seg om personlige opplysninger.
Diskuter til slutt de funnene dere har gjort i samlet klasse.
Finnes det ytringsfrykt blant religiøse ungdommer der dere bor?
Hvis ikke, hva kan grunnen være?
Hvorfor er ytringsfrykt et demokratisk problem?
Hva kan dere gjøre for å sikre at alle tørr å ytre seg fritt?
Hva lærte dere av dette forskningsprosjektet?
Under "Relatert innhold" finner dere nyttig veiledning i hvordan dere kan gjennomføre et tverrfaglig elevforskningsprosjekt.
Guoskevaš sisdoallu
En innføring i ulike metoder du kan bruke for å utforske et fenomen: observasjon, spørreundersøkelse, kildestudier, feltarbeid og statistisk analyse.