Skriftlig oppgave: Ytringsfrihet uten grenser?
Målet med denne oppgaven er
å vise at du forstår og kan anvende noen sentrale begreper
å vise at du forstår forskjellen på informasjonsformidling og strategisk kommunikasjon, og kan utforme en medietekst slik at den treffer en bestemt målgruppe
å vise at du kan reflekterer over problemstillinger knyttet til ytringsfrihetens begrensning, og forestillingen om ytringsfrihet som en allmenngyldig, global menneskerettighet
å vise at du kan bruke faglige begreper og teorier når du drøfter en problemstilling i en skriftlig oppgave
Forklar og gi eksempler på disse begrepene:
ytringsfrihet
ytringsansvar
ulovlige ytringer
liberalisme
kollektivisme
sekularisering
Lag teksten til to ulike plakater som skal henge i kantina på skolen din.
Hensikten med den første plakaten er å informere skolens elever om hvilke ytringer som er ulovlig å poste i sosiale medier.
Hensikten med den andre plakaten er å appellere til skolens elever om å vise ytringsansvar i kommunikasjon med andre.
Beskriv hvordan du ser for deg å utforme plakatene visuelt, og reflekter over forskjellen på informative og appellative medietekster.
Retten til å ytre seg fritt er nedfelt i Grunnlovens § 100, og inngår også i FNs menneskerettighetserklæring. I vårt samfunn er det vanlig å hevde at ytringsfrihet er en allmenngyldig rettighet som omfatter alle mennesker i verden, uavhengig av styresett, kultur og religion.
Drøft i hvilken grad alle innbyggere i Norge har full ytringsfrihet, og om det er rimelig av Norge å stille krav om at andre land i verden gir innbyggerne sine full ytringsfrihet.
Guoskevaš sisdoallu
Kritisk perspektiv på ytringsfrihet som en liberal, vestlig verdi. Har vi rett til å kreve at andre kulturer underkaster seg vår virkelighetsoppfatning?
Når du lager medieuttrykk som skal overbevise andre, bør du ta hensyn til appellformene etos, logos og patos.