Anbefalinger for mat og måltider
Gå inn på Helsenorges nettside om Helsedirektoratet kostråd og les om kostrådene. Svar deretter på spørsmålene.
Hva er et variert kosthold?
Hvorfor skal vi ha et variert kosthold?
Hva betyr det at vi skal ha en god balanse mellom energi og forbruk?
Hvilke typer mat inneholder grove kornprodukter?
Hvor mye frukt og grønt bør du spise hver dag?
Hvor ofte bør du spise fisk i løpet av ei uke?
Hvilke meieriprodukter er magre?
Hvilke typer matolje og margarin bør du velge?
Hvorfor skal vi begrense bruk av salt i maten?
Hva er beste tørstedrikk?
Hvor mange minutter bør du være fysisk aktiv hver dag?
Gå inn på Helsedirektoratets nettside om mat og måltider i barnehagen.
Individuell oppgave
Lag en liste over Helsedirektoratets anbefalinger.
Var det noen anbefalinger som du ikke hadde tenkt på før?
Gruppeoppgave
Jobb sammen i grupper med cirka fire elever. Fordel de tolv anbefalingene mellom dere.
Hver enkelt leser sammendrag av begrunnelsene for de anbefalingene han/hun har fått tildelt, og lager en kort oppsummering av begrunnelsen Helsedirektoratet gir.
Hver enkelt deler informasjonen de har fått, med resten av gruppa.
Anbefalinger for mat og måltider i barnehagen er forankret i lovverket. Finn ut hva som står om kost og helse i de følgende lovene, og skriv ned det dere finner ut.
barnehageloven, § 2
rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, kapittel 1 om livsmestring og helse
forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler mv., § 11 måltidet
Lag en skisse over hvordan dere vil gjennomføre matlaging og måltidene for en dag i barnehagen i tråd med Helsedirektoratets anbefalinger. I skissen skal dere skrive hvordan dere vil gjøre det, og begrunne valgene. Dette skal være med i skissen:
Hvor mange måltider dere vil ha.
Hvordan dere vil gjennomføre håndhygiene før måltidet.
Hvordan dere kan fremme helse og mat- og måltidsglede under matlaging og måltidet.
Hvordan dere vil bruke matlaging og måltidet som pedagogisk arena.
Hvilken mat dere vil lage og servere (i tråd med kostråd fra Helsedirektoratet).
Hvor lang tid dere vil bruke på det enkelte måltidet.
Reflekter til slutt sammen om hva dere har lært som var nytt for dere om mat og måltider i barnehagen ved å bli kjent med Helsedirektoratets anbefalinger.
Diskuter og reflekter sammen i gruppa:
Hvilken betydning har det at en barne- og ungdomsarbeider kan å lage mat og vet hva som er sunn og riktig kost?
Hvorfor bør dere kjenne til Helsedirektoratets kostråd og anbefalinger om mat og måltider?
Hvorfor bør dere ha kjennskap til hva som står om mat og helse i lovverket?
Hva har dere lært, som var nytt for dere, ved å jobbe med kostråd, Helsedirektoratets anbefalinger og lovverket?