Njuike sisdollui
Oahppanbálggis

Don leat dál muhtin oahppobálgás:
Etos, patos og logos

Bargobihttá

Overbevis med patos

Oppgave

Skap følelser for et produkt

Jobb sammen i grupper på to til fire elever.

  1. Velg dere et produkt, f.eks. sjokolade, brus, klesmerke, kosttilskudd eller lignende.
  2. Velg en spesifikk følelse, f.eks. glede, sjalusi, sult, tørst, å føle seg utenfor, dårlig samvittighet eller lignende.
  3. Nå skal dere konsentrere dere kun om den ene følelsen. Hvordan må dere ordlegge dere for å vekke den følelsen dere har valgt, når dere skal overbevise en mottaker om å kjøpe produktet deres?

Guoskevaš sisdoallu

Fágaávdnasat
Patos

Patos blir ofte oversatt til «følelser». I retorisk sammenheng vil det si at vi overbeviser gjennom å vekke bestemte følelser hos publikum.

CC BY-SA 4.0Dán lea/leat čállán Elin Marie Voie.
Maŋemusat ođastuvvon 2017-05-31